نتایج شگفت‌انگیز نظرسنجی دانشگاه کادیراکاس ترکیه درباره اردوغان

TURKEY-POLITICS-MEDIA-KURDSیکی از محققین دانشگاه “کادیر اکاس” ترکیه ضمن حمایت از آکادمیسین‌های امضا کننده نامه انتقاد از اردوغان و دولت آک پارتی، این موضوع را مرتبط با نتایج تحقیقات و نظر سنجی‌های اخیر در جامعه ترکیه دانسته است .

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بنا به گفته وی که خواست نامش نشود، یکی از نمونه‌های این نظر سنجی‌ها مربوط به دانشگاه کادیر اکاس در اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۵ در خصوص ارزیابی روند سیاسی اجتماعی و عملکرد دولت عدالت و توسعه (آک پارتی) است؛ که تحقیق انجام گرفته در این زمینه نشان می‌دهد اصلی‌ترین معضل از نگاه مردم ترکیه، تروریسم دولتی است.

براساس نتایج بدست آمده، اکثریت مردم ترکیه معتقدند اوضاع نسبت به سال گذشته در ترکیه وخیم تر شده و آینده روشنی پیش روی آنها نیست. در این آمارگیری ۶/۸۹ درصد از رای دهندگان ضمن تایید داعش بعنوان یک گروه قاتل و تروریست، آن را تحت حمایت و پشتیبانی دولت ترکیه و سازمان اطلاعاتی این کشور دانسته‌اند.

در این نظر سنجی همچنین میزان نگرانی مردم نسبت به جدایی‌طلبی نیز ۴/۵۴ درست ذکر گردیده و عنوان شده دولت در زمینه ورود پناهجویان به خاک ترکیه اهمیتی برای مردم ترکیه قائل نشده و بی‌تدبیری نموده است.

در این نظر سنجی ۶/۸۷ درصد از رای دهندگان دلیل رای آوردن دولت کنونی در انتخابات را فضای امنیتی مدیریت شده توسط میت دانسته و عنوان نمودند ورود آوارگان سوری، انفجارهای “سوروچ” و آنکارا و معضلات کردی، با هدف ایجاد فضای امنیتی، موجب رای دادن مردم به آک پارتی گردیده و مردم حضور دولت بد را بر بی‌دولتی ترجیح داده‌اند.

در این آمارگیری ۶/۳۶ درصد نیز با اعطای خودمختاری به کردها موافقند و هرج و مرج کنونی و وجود آشوب در نیمی از کشور و مشکلات اقتصادی را دلیل آن ذکر نموده‌اند. محقق یاد شده ضمن حمایت از افراد دانشگاهی امضا کننده نامه انتقادی عنوان داشته که چنانچه اردوغان در سیاست های داخلی و خارجی کشور تجدید نظر نکند، آینده ترکیه تاریک و همراه با آشوب و اوضاع بد اقتصادی خواهد بود و کشور در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.

Author

About Author