ورشکستگی آزادی بیان در ترکیه

chpli-tanrikulu-cocuk-kacirilma-olaylarini-meclise-tasidi-39817یک مقام ارشد حزب اپوزیسیون ترکیه گفت: نزدیک به ۸۰۰ خبرنگار در طول یک سال گذشته در ترکیه اخراج شده‌اند. این درحالی است که ۱۵۶ نفر نیز بازداشت شده و نزدیک به ۵۰۰ پرونده حقوقی علیه روزنامه نگاران و خبرنگاران توسط مقامات قضایی تشکیل شده است.

به گزراش خبرگزاری خاورمیانه، به نوشته روزنامه حریت، سزگین تانری ‌کولو، معاون حزب مردم جمهوری خواه در کنفرانس خبری به مناسبت روز خبرنگار در ترکیه گفت: در سال ۲۰۱۵، ۷۷۴ روزنامه نگار اخراج شده و ۴۸۴ اقدام حقوقی علیه روزنامه نگاران توسط مقامات قضایی انجام گرفته و ۲۰۰ نفر عضو رسانه و هفت شرکت رسانه‌ای مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته‌اند. ۱۵۶ روزنامه نگار نیز بازداشت شده و علیه ۲۳۸ روزنامه نگار پرونده حقوقی در دادگاه تشکیل شده و دست کم ۳۲ روزنامه نگار در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند.

وی در ادامه روز خبرنگار را به تمامی روزنامه نگاران، خبرنگاران و اهالی رسانه این کشور تبریک گفت.

معاون حزب اپوزیسیون ترکیه در ادامه با اشاره به پیام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به مناسبت روز خبرنگار گفت: پیام اردوغان باید شامل همه کس باشد. تصویر کنونی در ترکیه شبیه به کشوری است که در آن دموکراسی دچار ورکشستگی شده است.

اردوغان در پیام خود اعلام کرد: رسانه باید آزاد باشد. اگر خبرنگاران و روزنامه نگاران بتوانند با آزادی کار کنند، در این صورت دموکراسی در کشور مستحکم‌تر از گذشته خواهد بود.

نگرانی‌ها درباره آزادی رسانه‌ها در ترکیه رو به افزایش است و سازمان‌های بین‌المللی در این‌باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

Author

About Author