جمع آوری بیش از ۴۰۰ هزار سی سی خون در روز عاشورا

خبرگزاری خاورمیانه / میزفرهنگ اسلامی

مردم مسلمان و غیور افغانستان همزمان با عاشورای حسینی، بیش از ۴۰۰ هزار سی سی خون به مرکزهای جمع آوری خون کابل اهدا کردند.

به گزارش خاورمیانه، در حدود پنج سال پیش، اهدای خون در مراسم عزاداری امام حسین (ع)، به هدف جایگزینی تیغ زنی و قمه زنی انتخاب شده و از همان ابتدا مورد حمایت روشنفکران قرار گرفت.

حال و هر سال بر شکوه این مراسم افزوده شده و مردم به شمول مردان، بانوان و به ویژه جوانان در روزهای مشخص محرم، با حضور در بانکهای خون سیار و دایمی، خون اهدا می کنند.

این مراسم امسال نیز از شکوه ویژه ای برخوردار بود و مردم صف های طولانی را در روز عاشورا در نزدیکی بانکهای خون، تشکیل داده بودند.

محمد حسین، جوان ۲۰ ساله که بعد از نیم ساعت اجازه خون دادن یافته بود، به خاورمیانه گفت :«به عشق امام حسین (ع) خون دادم و خواستم به آن جوانانی که در مراسم تیغ زنی و قمه زنی شرکت کرده و خون خود را می ریزند؛ بگویم که خون خود را می توانند به بانک های خون اهدا کنند.»

به گفته وی، اهدای خون در بانک خون، در کنار اینکه برای صحت و سلامتی افراد مهم است؛ از بروز و شیوع بیماری به وسیله زنجیر تیغ دار و قمه نیز جلوگیری می کند.

نرگس یکتن از بانوانی که با حضور در بانک خون، ۲۵۰ سی سی خون اهدا کرده است نیز در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که از خون دادن خود راضی است و هرسال در روز عاشورا خون اهدا می کند.

وی از دیگر بانوان و جوانان نیز خواست تا در مراسم بابرکت اهدای خون در ماه محرم اشتراک کنند تا در کنار ثواب معنوی آن، بتوانند به دیگر هم وطنان که نیاز جدی به خون دارند نیز؛ کمک کرده باشند.

از سوی دیگر، مسوولان بانک خون مرکزی نیز می گویند که در روز عاشورا، بیش از ۴۰۰ هزار سی سی خون از عزاداران جمع آوری کرده اند. داکتر رحمانی مسوول جمع آوری خون در روز عاشورا، به خاورمیانه گفت که در حدود ۴۱۰ هزار سی سی خون در روز عاشورا نزد آنها جمع آوری شده است.

به گفته وی، از سوی بانک خون مرکزی، در روز عاشورا؛ بانک های خون در هفت بیمارستان و پنج بانک خون سیار در سطح شهر فعالیت داشتند.

رحمانی حضور بانوان را نیز بی سابقه دانسته و اظهار داشت که امسال؛ حضور مردم نسبت به سال های گذشته پررنگ تر بوده و انتظار می رود این روند در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد.

گفتنی است که مرکزهای جمع آوری سیار و ثابت خون در شهر کابل، تا ساعت ۴ بعدازظهر روز عاشورا فعالیت داشتند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *