انصارالله پشت دروازه‌های عدن

n00478735-bامارات اولین دسته از سربازان خود را از یمن خارج کرد و انصارالله علاوه بر تسلط بر شهر الربوعه عربستان، به یک منطقه استراتژیک در جنوب یمن مسلط شدند و به دروازه‌های عدن رسیدند. همه این اتفاق‌ها در عرض کمتر از ۴٨ ساعت رخ داده که نشان دهنده شتاب بالای تحولات یمن است و شواهد حاکی از آن است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در آستانه فروپاشی قرار دارد.

روز یک‌شنبه منابع محلی یمن خبر دادند نیروهای انصارالله و متحدان کنترل تمامی مناطق دو ولایت جنوبی لحج و ضالع را به دست گرفتند. این اتفاق پس از آن می‌افتد که روز جمعه نیروهای یمنی گفتند که عملیات گسترده‌ای برای بازپس‌گیری این دو ولایت استراتژیک آغاز کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین پیشروی‌های نیروهای یمنی در شهر دمت واقع در میان دو ولایت «إب» و «الضالع» رخ داد. بنابر گزارش رسانه‌های یمنی نیروهای انصارالله بامداد روز گذشته کنترل این شهر را به دست گرفتند. پایگاه خبری «وکاله خبر انبلا» هم از دستگیری شبه‌نظامیان افغانی و سومالیایی که توسط عربستان استخدام شده بودند، در ولایت ضالع خبر داد. با تسلط نیروهای انصارالله بر این شهر، نیروهای متحد به پشت دروازه‌های عدن بازگشتند، چراکه شهر دمت از سمت ولایت «ضالع» دروازه ورودی «عدن» محسوب می‌شود.

رسانه‌های غربی هم البته کمی با تأخیر خبر پیشروی نیروهای انصارالله در جنوب یمن را تأیید کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع میدانی خود گزارش داد: « در ولایت لحج که با عدن هم مرز است، شورشیان (انصارالله) هم اکنون بر بالای تپه‌ای قرار دارند که بر پایگاه استراتژیک العند اشراف دارند.» هیکل بافنع تحلیلگر مستقل یمنی هم در صفحه توئیتر خود خبر داد: «نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح در مسیر فرودگاه العند قرار گرفته‌اند و اعلام کرده‌اند هیچ‌کدام از مزدوران سعودی زنده العند را ترک نخواهد کرد.» یک منبع نظامی به خبرگزاری فرانسه گفته است که استقرار شورشیان (انصارالله و متحدان) که بدون درگیری صورت گرفت یک خطر جدی متوجه نیروهای طرفدار دولت (عبدربه منصور هادی) و نیروهای ائتلاف ایجاد می‌کند.

پیشتر گزارش شده بود که ٢ هزار نیروی سودانی در پایگاه العند مستقر شده‌اند. نیروهای سودانی در حالی در این پایگاه هوایی محاصره شده‌اند که روز گذشته منابع یمنی‌ اعلام کردند دهها سرباز اریتره‌ای در جریان حمله موشکی توشکا به پایگاه هوایی کشته شده بودند. خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد در شهر ضباب در نزدیکی تنگه باب المندب انصارالله یک پایگاه نظامی را پس از درگیری با نیروهای طرفدار هادی به کنترل خود درآورد. بر اساس این گزارش، ضباب در ماه گذشته به کنترل نیروهای طرفدار هادی درآمد و نقش مهمی در دسترسی این نیروها به تنگه باب المندب داشت. شبکه المسیره هم گزارش داد، نیروهای ارتش یمن و کمیته ‎های مردمی وابسته به انصارالله یک ناوچه عربستان را در بندر «المخا» در نزدیکی باب‌المندب به طور کامل منهدم کردند. این چهارمین کشتی جنگی ائتلاف است که هدف یمنی‌ها قرار می‌گیرد. در همین حال نیروهای انصارالله و متحدان محور شبوه در جنوب یمن را بازگشایی کردند. بنابر گزارش منابع محلی انصارالله در این منطقه از حمایت یک قبیله بزرگ به نام الهاشمیون برخوردار هستند و همین مسئله پیشروی انصارالله را تسریع کرده است. بازگشت نیروهای یمنی به مناطق جنوبی پنج ماه پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی در تیر ماه ١٣٩۴ موفق شده بودند ولایت های لحج، ضالع، ابین، شبوه و عدن را به کنترل خود درآورند.

این تحولات میدانی پرشتاب تنها یک روز پس از آن اتفاق افتاد که امارات متحده عربی دسته اول نظامیان خود را از عدن بازگرداند و همزمان نیروهای انصارالله بر شهر الربوعه واقع در جنوب عربستان مسلط شدند و پرچم یمن را در این شهر به اهتزار درآوردند. شکست‌های پی‌درپی ریاض در محورهای تعز، مأرب، لحج، ضالع و همچنین در جنوب عربستان باعث شده فعالان از احتمال فروپاشی ائتلاف در یمن در آینده نزدیک خبر بدهند. هیکل بافنع که از منتقدان انصارالله محسوب می‌شود نوشت: من فکر می‌کنم هیچ سرباز سعودی و اماراتی دیگر در یمن حضور ندارد هر چند من راهی برای تأیید این مسئله ندارم. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از منابع غربی گزارش داد که تنها عده محدودی از نیروهای ویژه امارات در یمن مانده‌اند. این در حالی است که رسانه‌های اماراتی گزارش داده بودند که این کشور نیروهای جدیدی را به عدن اعزام و مقامات اماراتی هم بر ادامه جنگ در یمن تأکید کرده‌اند اما ناظران با توجه به اینکه هیچ چشم انداز پیروزی برای نیروهای ائتلاف در یمن متصور نیستند، معتقدند احتمالاً امارات تصمیم گرفته تا قبل از اینکه دیر شود نیروهای خود را از باتلاق یمن بیرون بیاورد.

باوجود این هنوز ریاض نه تنها از پذیرش شکست خود در یمن طفره می‌رود بلکه اخبار جعلی از پیشروی نیروهای تحت حمایت عربستان می‌دهد. احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف روز گذشته مدعی شد که ٧٠درصد خاک یمن در کنترل ائتلاف عربی است. فعالان این موضع سخنگوی ائتلاف را با توجه به واقعیت‌های میدانی به تمسخر گرفتند و گفتند ریاض از کدام ٧٠ درصد حرف می‌زند. ماکسیم شپوالنکو تحلیلگر ارشد در مرکز تحلیل‌های استراتژیک و تکنولوژی از مسکو در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک ادعای پیروزی مقامات سعودی را به چالش کشید. وی گفت: «من معتقدم برای حوثی‌ها (انصارالله) هنوز شروع نشده است، آنچه ما تاکنون دیده‌ایم تازه یک مقدمه سخت بوده است.» این تحلیلگر روسی خاطر نشان کرد: « حوثی‌ها اساساً در سرزمین مادری خود در حال جنگیدن هستند. آنها نشان داده‌اند در حرفه‌‌ای بودن کمتر از حزب‌الله لبنان نیستند.»

Author

About Author