دادگاه عالی پاکستان نواز شریف را سلب صلاحیت کرد

دادگاه عالی پاکستان امروز جمعه (۶ اسد) بعد از حدود یک سال و نیم از آغاز روند رسیدگی قضایی به اتهام های فساد مالی ادعا شده علیه نخست وزیر این کشور و فرزندانش(پرونده اسناد پاناما)، حکم نهایی خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس حکم نهایی دادگاه عالی پاکستان، “نوازشریف” نخست وزیر این کشور به دلیل فساد مالی سلب صلاحیت شده است.

با سلب صلاحیت شدن نخست وزیر پاکستان کابینه این کشور نیز منحل شده است.

روز گذشته چودری نثار علی خان وزیر داخله پاکستان که مدتی است اختلاف هایی با حزب حاکم و شخص نخست وزیر پیدا کرده، در یک کنفرانس مطبوعاتی، ضمن اعلام اینکه به محض صدور رای دادگاه، صرف نظر از اینکه این رای له یا علیه نواز شریف باشد، از سمت خود استعفا خواهد داد، به نواز شریف هم توصیه کرد که رای دادگاه هرچه بود، به آن احترام بگذارد و آن را بپذیرد.

نواز شریف امروز و قبل از صدور رای نهایی دادگاه، نشستی غیررسمی با اعضای کابینه و اعضای ارشد حزبش داشت و این آخرین جلسه وی با اعضای کابنیه بود.

در این جلسه، اطرافیان نواز شریف اعلام کردند که رای دادگاه هرچه که باشد، از او حمایت خواهند کرد و او را در ادامه مسیر فعالیت های حزب مسلم لیگ نواز، تنها نخواهند گذاشت.

در همین حال دادگاه عالی پاکستان ساعتی پیش پس از صدور حکم سلب صلاحیت نواز شریف به عنوان نخست وزیر این کشور به جرم دست داشتن در ماجرای فساد مالی ‘اسناد پاناما’ و پنهانکاری در ارائه اطلاعات و حقایق در خصوص دارایی های خود و ارائه مدارک جعلی به دستگاه قضایی، به او دستور داد تا هر چه سریع تر کرسی نخست وزیری را ترک کند.

دادگاه عالی پاکستان همچنین رای به سلب صلاحیت ‘اسحاق دار’ وزیر امور اقتصادی و دارایی و ‘محمد صفدر’ داماد نخست وزیر پاکستان(همسر مریم نواز) داد.

عالی ترین دستگاه قضایی پاکستان همچنین ‘ممنون حسین’ رئیس جمهوری این کشور را ملکف کرد تا مراحل قانونی را برای ادامه برقراری دمکراسی در کشور و زمینه سازی برای تشکیل دولت جدید انجام دهد.

نواز شریف پیش از این نیز در سال های گذشته دو بار به نخست وزیر پاکستان رسید. وی در دوره های قبلی نخست وزیر خود (از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ و از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹) نیز نتوانست دوره قانونی پنج سال نخست وزیری را تکمیل کند اما همچنان در صحنه سیاست باقی ماند و برای کسب بالاترین کرسی قدرت سیاسی کشورش برای سومین بار تلاش کرد.

در طول تاریخ سیاسی پاکستان از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷ تا کنون، هیچ یک از نخست وزیران پاکستان نتوانسته اند دوره پنج ساله قانونی را تکمیل کنند تمام آنها بنا به دلیل مختلف از جمله کودتای نظامی و یا متهم شدن به فساد مالی، در نیمه راه، ناچار به ترک کرسی نخست وزیری شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *