برگزاری انتخابات محلی در ترکیه

انتخابات محلی ترکیه که بیش از۵۰ میلیون نفر از مردم این کشور واجد شرایط رای دادن در آن هستند، روز یکشنبه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نتایج انتخابات روز یکشنبه (۱۰ حمل) به ویژه در آنکارا و استانبول برای آینده‌ی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، اهمیت زیادی خواهد داشت زیرا پیش بینی می‌شود وی برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه اگوست نامزد شود یا مقررات حزب حاکم خود را برای انتخاب مجدد به عنوان نخست وزیر ترکیه برای چهارمین بار تغییر دهد.

اردوغان در چند هفته‌ ی گذشته در پی کسب حمایت برای نامزدهای حزب حاکم خود یعنی حزب عدالت و توسعه بوده است.

شش حزب اصلی در انتخابات محلی شرکت کرده‌اند، حزب مخالف اصلی در ترکیه یعنی حزب جمهوری‌خواه خلق به شدت با حزب اردوغان در آنکارا و استانبول رقابت می‌کند.

در ده ماه گذشته حزب عدالت و توسعه با تظاهرات ضد دولتی و افشای اطلاعاتی درباره‌ی فساد مقامات ترکیه روبرو بوده است.

اردوغان بارها فتح الله گولن، روحانی اهل ترکیه که ساکن امریکاست، و طرفداران وی  را به دست داشتن در افشاگری‌ها در شبکه‌های اجتماعی و انتشار فایل صوتی مقام‌های عالی‌ رتبه ‌ی ترکیه و تحقیق درباره‌ی اختلاس در این کشور متهم کرده است.

یک فایل صوتی که به ۷ حمل در یوتیوب قرار گرفت از بحث و تبادل نظر میان مقام‌های امنیتی ارشد ترکیه درباره‌ی احتمال اجرای عملیات نظامی در سوریه پرده برداشت، دولت ترکیه این افشاگری را “نوعی جاسوسی” خواند.

دولت اردوغان محدودیت‌هایی بر اینترنت وضع کرده است که مسدود کردن پایگاه‌های اینترنتی توئیتر و یوتیوب از جمله‌ی آن‌هاست. این اقدامات اعتراض سازمان‌های حقوق بشر و اتحادیه‌ی اروپا را در پی داشته است.

اردوغان همچنین صدها مامور پولیس و دادستان را که به نظر می‌رسد با گولن ارتباط داشتند ازکار  اخراج کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *