سکوت مفتی‌های سعودی در مورد بیت‌المقدس؛ سقوط شان در دامن ترامپ

مفتی‌های سعودی که همواره برای جهاد در افغانستان، عراق، یمن، سوریه و دیگر رخ‌دادها فتوا صاد می‌کردند تا هنوز برعلیه اقدام ترامپ هیچ واکنشی نشان نداده اند.

این در حالیست که همه جهانیان تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند، همچنین عربستان و بحرین از اتباع خود خواسته‌اند در تظاهرات ضدصهیونیستی شرکت نکنند.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل هم با رأی موافق ۱۴ عضو دائم و غیردائم، تصمیم ترامپ را رد کرد و نسبت به تبعات آن هشدار داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین ماهر بن حمد المعیقلی، خطیب مسجدالحرام تنها در آغاز خطبه خود یک جمله درباره قدس سخن گفت. المعیقلی گفت:« عربستان همچنان بر حقوق مشروع ملت بزرگوار فلسطین تأکید می‌کند.» وی سپس به ستایش از سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی پرداخت و گفت:« خداوند خادم حرمین شریفین و سران بلاد مسلمین را در آنچه خیر و خوبی برای اسلام و مسلمان است، موفق گرداند». عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی عربستان هم در مقابل تصمیم ترامپ سکوت پیشه کرد و نه تنها سخنی از قدس و جایگاه دینی و تاریخی آن به زبان نیاورد بلکه دست‌کم بیانیه‌ای با امضای خود در این باره منتشر نکرد.

برخی منابع در سعودی گفتند که دفتر پادشاهی سعودی دستورات اکیدی به همه رسانه‌های تحت کنترل خود داده است که روی تصمیم ترامپ تمرکز نکنند و تمرکز خود را به برنامه‌های دیگر و غیرسیاسی بگذارند. مقامات فلسطینی فاش کرده‌‌اند که سران سعودی چند هفته قبل از تصمیم ترامپ، آنها را برای پذیرش این طرح تحت فشار گذاشته بودند.

مقامات فلسطین نسبت به تبعات تصمیم ترامپ هشدار دادند. خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس تأکید کرد که به جای دعوت از فلسطینیان برای خویشتنداری، باید دولت امریکا برای پس گرفتن تصمیمش در مورد قدس تحت فشار قرار داده شود. خالد مشعل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تصریح کرد که تحرکات و تظاهرات‌های روز جمعه اقدامی مهم و بشارت‌دهنده برای واداشتن امریکا جهت عقب‌نشینی از تصمیمش بود اما باز هم کفایت نمی‌کند. مشعل اتخاذ یک استراتژی مبارزاتی ملی یکپارچه که متضمن انتفاضه‌ای فراگیر و مقاومت با تمامی شیوه‌های آن باشد، را خواستار شد. جنبش حماس هم اعلام کرد «انتفاضه مبارک» آغاز شده و تا بازگرداندن کامل حقوق فلسطین، متوقف نخواهد شد. حماس در بیانیه خود از تمامی گروه‌‌‌‌ها و مردم فلسطین درخواست کرد این انتفاضه را ادامه دهند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *