عرفات؛ روزی برای بخشش گناهان

74259362756844299518عَرَفات دشتی در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب خاوری مکه مکرمه در عربستان سعودی است که در بیشتر سال غیرمسکونی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (چهارشنبه اول میزان) برابر است با روز عرفه؛ در این روز، حجاج از منا به عرفات می‌روند تا مهم‌ترین بخش از آیین‌های حج را برگزار کنند.

حجاج بیت الله الحرام در روز عرفه؛ یعنی نهم ذی حجه، از ظهر تا مغرب شرعی در این منطقه حضور می یابند و در اصطلاح فقهی، این حضور وقوف نامیده می شود.

اهمیت حضور در عرفات تا آنجاست که گفته اند: الْحَجُّ عَرَفَه یا الحَجُّ عرفات.

این وقوف یکی از ارکان حج تمتع است و در صورت عدم تحقق آن، حج محقق نمی شود. این تأکید قدری هم به خاطر تحریض قریش بر وقوف در عرفات بود؛ زیرا آنان که خود را طایفه برگزیده می دانستند و به اصطلاح اهل حُمْس یا تشدد در دینداری و اهل حرم معرفی می کردند، خود را بی نیاز از وقوف در عرفات می دیدند.

عرفات، صحرایی است با طول ۱۲ کیلومتر و عرض شش و نیم کیلومتر، مساحت این دشت ۷۸ کیلومتر مربع است.

تا قبل از پیدایش زمزم، به دلیل وجود چاه‌های آب در اطراف عرفات برخی قبایل، چون جرهمیان، این منطقه را بعنوان محلّ سکونت خود برگزیده بودند.

علل نامگذاری عرفات

چهار نکته در این باره گفته شده است:

۱ ـ وقتی جبرئیل مراسم حج را به آدم (علیه السلام) یا به ابراهیم خلیل (علیه السلام) آموخت، در پایان به او گفت: عَرَفْت؟ آیا شناختی؟

۲ ـ آدم و حوا، در این منطقه یکدیگر را شناختند (= تَعارَفا) و باز یافتند.

۳ ـ عرفات از آن رو به این نام شناخته شد که مردم در آنجا به گناهان خود اعتراف می کنند.

۴ ـ برخی هم عرفه را به معنای کوه گرفته اند.

این روز برای بخشش گناهان است و حجاج به گناهان خود اعتراف کرده و از درگاه خداوند متعال، طلب بخشش می کنند. در این روز، خطبه حج، لبیک، دعا و نمازهای ظهر و عصر در عرفات خوانده می‌شود.

شامگاه این روز، حجاج به مُزدَلِفه باز می‌گردند.

فردای این روز نیز به عنوان عید قربان بوده و حجاج با حضور در مکه مکرمه، به قربانی می پردازند.

Author

About Author