دولت فاقد برنامه های کارآفرینی منظم است

اصولاً کشورهایی که درگیر جنگ اند و یا کشورهای پسامنازعه، با چالش­های اقتصادی شدید مواجه هستند و این چالش ها مشکلات عمده ای برای مردم نیز به وجود می آورد.

یکی از مشکلات عمده ایجاد شده برای مردم در این راستا، فاصله گرفتن از استندردهای جهانی است.

افغانستان که سه دهه جنگ را به تجربه گرفته بود، حالا نیز پس از پانزده سال، تلاش های بی نتیجه برای دستیابی به ثبات امنیتی و تأمین رفاه برای شهروندان داشته و در حال افزایش فاصله با استندردهای جهانی است.

در همین رابطه، سازمان جهانی غذا به تازگی گزارش داده که بیشتر از ۱۱میلیون جمعیت افغانستان با کمبود مواد غذایی مواجه اند و حدود ۴۰درصد کودکان کشور نیز دچار سوءتغذیههستند.

با این حال، کارشناسان اقتصادی وضعیت فقر و گرسنگی در کشور را بیشتر از شاخص سازمان جهانی غذا می دانند.

آذرخش حافظی، کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت که ۴۸ درصد مجموع نفوس افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند و این میزان نسبت به شاخص سازمان جهانی غذا بلندتر است.

وی با انتقاد از سیاست­های اقتصادی دولت، می گوید :«تا به امروز، خطوط اساسی وظایف اقتصادی دولت نانوشته مانده؛ دولت تاکنون برنامه های کارآفرینی منظم،برنامه های رفاه اجتماعی، اقتصادی، مصونیت غذایی برای شهروندان، توازن بیلانس تجارتیِ خارجی ندارد.»

بر اساس معلومات حافظی، در واقع ۹۶ درصد کسر بیلانس تجارت وجود دارد.

از سوی دیگر، اداره ارزیابی خطرات و آسیب­شناسی ملی افغانستان گفته است که حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور، فاقد سلامت غذایی می باشند و قادر نیستند که حداقل مواد موردنیاز غذایی خود را طی یک شبانه­روز تأمین کنند.

وضعیت مذکور، میزان آسیب­پذیری شهروندان را در مقابل انواع بیماری­های جسمی و ناهنجاری­های اجتماعی افزایش داده و دامنه­ بحران را گسترده­تر می سازد.

نصیراحمد انصاف، معاون اتحادیه­ سراسری صنعتکاران بر این نظر است که تقویت صنایع داخلی، علاوه بر اینکه منجر به اشتغال­زایی می شود، از سویی نیز مانع واردات مواد غذایی کم کیفیت می گردد.

وی افزود:«اگر بخواهیم اقتصاد افغانستان را به پایه اکمال بسازیم و شریان حقیقی اقتصاد را به گردش دربیاوریم، نیاز داریم تا صنایع داخلی و صنعت در کشور را تقویت کنیم.»

به عقیده انصاف، تا زمانی که صنایع داخلی به پای خود ایستاد نباشند، هیچ وقت رشد اقتصادی به وجود نمی آید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *