محاکمه‌ ی ۳۰ تن از فعالان سیاسی مخالف رژیم سعودی

jury-duty-identity-theftسازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از اجرای قریب الوقوع حکم اعدام ۴ معترض در عربستان، آن را زیر پا گذاشته شدن کنوانسیون های بین‌المللی به شمار آورد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این ۴ معترض که سه تن از آنان زیر ۱۸ سال هستند به اتهام مشارکت در تظاهرات ضد‌حکومتی به اعدام محکوم شده اند.

عربستان سعودی در ۲۵ حوت، همزمان با محکومیت بین‌المللی اعدام فعالان سیاسی در این کشور، سازمان‌های مدافع حقوق بشر با ابراز نگرانی از محاکمه‌ی نمایشی منتقدان حکومت، گزارشی از ادامه ی صدور حکم اعدام مخالفان رژیم سعودی منتشر کرده‌اند.

براساس این گزارشی که به تازگی منتشر شده است، با برگزاری دادگاهی در عربستان به منظور رسیدگی به پرونده ی ۳۰ زندانی عربستانی، دادستانی این کشور خواستار صدور حکم اعدام ۲۷ تن از آنان و اعمال محکومیت های سنگین علیه سه تن دیگر شده است. این افراد از ماه می ۲۰۱۳ در جریان سرکوب امنیتی در مناطق احساء، قطیف، جده و مدینه، بدون تفهیم اتهام زندانی بودند.

این زندانیان از اقلیت شیعه مذهب عربستان سعودی بوده و اسامی روحانیون بارزی همچون بدر هلال آل طالب و عبدالجلیل العیثان به همراه چند داکتر و استاد دانشگاه در میان آنان به چشم می آید که به ارتباط با ایران و در اختیار گذاشتن اطلاعات امنیتی عربستان با این کشور متهم هستند.

این در حالی است که ریاض به استفاده از اعدام و شکنجه به عنوان وسیله ای برای مقابله با مخالفان سیاسی خود شناخته می‌شود. در همین راستا کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از افزایش مجازات اعدام  و شکنجه ی زندانیان در عربستان سعودی انتقاد کرد.

جیمز لینچ، معاون مدیر برنامه بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل نیز در اظهاراتی بیان داشت: تحت فشار قراردادن افراد و اعتراف آن‌ها به جرائم مورد نظر دولت، تحت شکنجه و بازجویی سنگین نمونه بارزی از نادیده گرفتن قوانین حقوق بشر توسط حکومت عربستان است.

عربستان پیشتر در ماه جنوری نمر باقر النمر روحانی مخالف شیعه را به همراه ۴۶ زندانی دیگر اعدام کرد. عفو بین الملل این اقدام عربستان را تسویه حساب سیاسی خوانده بود.

Author

About Author