یمن در آستانه ی اشغال کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس!

956426_110در تازه ترین مورد جزئیاتی از طرح کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس منتشر شده که براساس آن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در صدد اشغال کشور یمن هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طرح کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس در باره یمن طوری برنامه ریزی شده است که نظامیان خود را به این کشور گسیل و با پوشش سازمان ملل رسماً این کشور عربی را اشغال کنند.

عربستان و کشورهای عربی متحد با سعودی از ششم حمل سال جاری برای اجرای اهداف سلطه جویانه خود بر یمن و بازگرداندن عبدربه منصور هادی فراری به قدرت، جنگ ویرانگری را علیه مردم بی‌دفاع یمن آغاز کرده اند.

در این جنگ علاوه بر شهید و زخمی کردن ده‌ها هزار نفر، میلیارد‌ها دالر به زیرساخت‌های یمن خسارت وارد کرده‌، اما این حملات نه تنها تأثیری بر مقاومت و ایستادگی مردم، ارتش و کمیته‌های مردمی نگذاشته، بلکه نیروهای یمنی توانسته‌اند در عمق خاک عربستان نفوذ کرده و تعداد قابل توجهی از مواضع و پایگاه‌های نظامی سعودی را به کنترل خود درآورند.

عربستان پس از آنکه تمام طرح‌هایش در یمن به بن‌بست خورد و نظامیان اماراتی و قطری هم با وجود اشغال بخش‌هایی از ولایت مأرب یمن در برابر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کاری از پیش نبردند، دست به دامان سودان شد و دست‌کم ۶هزار نظامی سودانی را برای پیشبرد طرح‌های سلطه جویانه خود در یمن اجیر کرد و عملاً طی روزهای اخیر دو گروه از نظامیان سودانی به‌عنوان پیشمرگان سعودی‌ها وارد عدن شدند.

با این حال عربستان سعودی و متحدانش در صحنه میدانی و نظامی تا کنون به هیچ یک از اهداف خود نرسیده‌‌اند تا جایی که مجبور شده‌اند به مزدوران یمنی خود به‌ویژه عبدربه منصور هادی برای حرکت در مسیر حل سیاسی بحران یمن چراغ سبز نشان دهند.

در این زمینه منابع دیپلماتیک عربی فاش کردند اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده سازمان ملل در امور یمن، طرح تشکیل نیروهای عربی به‌بهانه حفظ امنیت و ثبات شهرهای یمن را بررسی می‌کند.

این منابع گفتند ایده‌های مطرح شده بر اساس آنچه روزنامه سعودی الشرق الاوسط اواخر هفته گذشته منتشر کرده بود، در بر گیرنده استقرار نیروهای عربی برای مدت نامعلوم در یمن است.

بهانه رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس برای اشغال نظامی یمن این است که به‌زعم آنها نظامیان آنها در شهرهای یمن مستقر می‌شوند تا دولت یمن به بازسازی نیروهای  امنیتی، کنترل شهرها، بنادر و فرودگاه‌ها، تکمیل آموزش، آماده سازی و تسلیح ارتش برای به‌عهده گرفتن مأموریت حفظ امنیت پس از مرحله انتقالی اقدام کند.

در این چارچوب منابع وابسته به سعودی‌ها مدعی فشارهای بین المللی بر انقلابیون یمن برای آزادسازی زندانیان که مهمترین آنها وزیر دفاع است به‌عنوان یک اقدام حسن نیت پیش از آغاز مجدد گفت‌وگوهای صلح و دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران یمن خبر دادند.

این منابع افزودند دولت یمن (دولت وابسته به عربستان) چهار یا پنج نفر را برای مشارکت در کمیته فنی مشترکی نامزد خواهد کرد که مأموریت آماده سازی برای رایزنی‌هایی را به‌عهده دارد که احتمالاً در ژنو انجام می‌شود.

به‌گفته این منابع، دولت یمن (وابسته به عربستان) تمایل دارد مذاکرات احتمالی در ژنو را رایزنی توصیف کند، همچنان که تبدیل این مذاکرات به یک فرصت برای اعلان آتش‌بس را که طی آن شورشیان (به‌زعم متجاوزان سعودی و مزدورانشان) بتوانند به تجدید قوا و ساماندهی نیروهایشان بپردازند، رد می‌کنند تا زمان برای اجرای قطعنامه سازمان ملل از دست نرود.

Author

About Author