گزارش تازه دیده بان حقوق بشر؛ حکومت افغانستان در حفاظت کودکان ناکام است

13695043_10201742872449291_1986580748_n.pngگزارش تازه دیده بان حقوق بشر حاکی از آن است که حکومت افغانستان در حفاظت از کودکان ناکام بوده و اقدام عملی برای کودکان کارگر انجام نداده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گزارش تازه دیده بان حقوق بشر، امروز (۲۴سرطان) به نشر رسیده و در آن به کودکانی افغانستان که به کارهای شاقه مصروف هستند، پرداخته است.

در این گزارش آمده است که ده ها هزار کودک ۵ تا ۱۴ ساله، بر خلاف قانون کار افغانستان، کارهای شاقه انجام می ‌دهند و در مواردی با مبتلا شدن به بیماری، با جراحت و یا مرگ‌ دست به گریبان اند.

در این گزارش ۳۱ صفحه‌ ای، ذکر شده که این کودکان که یک‌ چهارم تمام کودکان افغانستان را تشکیل می ‌دهند، معمولا با معاش کم و یا هم بدون معاش، ساعت‌ های طولانی به کارهای شاقه مصروف هستند.

دیده بان حقوق بشر می گوید که شمار زیادی از کودکان در صنعت فرش، کوره‌ های خشت ‌پزی، فلزکاری، معدن و زراعت مصروف کار هستند و شمار دیگر آنها نیز در سرک ‌ها، کفاشی و یا گدایی کار می کنند.

فقر، بیسوادی، ناامنی و تخطی از قانون کار توسط صنعت کاران، از جمله عواملی دانسته شده که زمینه حضور کودکان در کارهای شاقه را فراهم کرده است.

بر اساس یافته های دیده بان حقوق بشر، کارهای شاقه و اجبار کودکان به این کارها یکی از موانع برای حضور آنها در مکاتب است و آنها را از مکتب دور نگه داشته است.

دیده بان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است تا برای حفاظت از کودکان بیشتر از پیش تلاش داشته باشد و قانون منع کار شاقه برای کودکان را اجرایی سازد.

این در حالی است که بر اساس قانون کار افغانستان در سال ۲۰۱۴، کودکان از کار در ۱۹ شغل منع شده اند؛ اما این قانون از سوی حکومت و صاحبان صنایع و منابع اشتغال زایی مورد توجه نبوده و به این قانون اعتنایی نشده است.

Author

About Author