کشف قرآنی متعلق به دوره حیات پیامبر اسلام (ص) در انگلیس

دانشگاه بیرمنگام انگلیس اعلام کرده است که آزمایش تاریخ‌گذاری «رادیوکربن» بر روی اوراق باقی‌مانده از قرآنی متعلق به کتابخانه این دانشگاه، نشان داده

635731565526619403دانشگاه بیرمنگام انگلیس اعلام کرده است که آزمایش تاریخ‌گذاری «رادیوکربن» بر روی اوراق باقی‌مانده از قرآنی متعلق به کتابخانه این دانشگاه، نشان داده است که قدمت این قرآن دست‌کم به ۱۳۷۰ سال می‌رسد و در نتیجه، احتمال دارد قدیمی‌ترین قرآن موجود در جهان باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، اوراق این قرآن قدیمی برای حدود یکصد سال بدون تشخیص قدمت آن در کتابخانه نگهداری می‌شد تا اینکه یک دانشجوی دوره دکتری هنگام تحقیق روی این اوراق تصمیم گرفت آنها را برای تعیین قدمت به واحد تاریخ‌گذاری «رادیوکربن» دانشگاه آکسفورد ارسال کند. نتیجه این آزمایش برای وی و کتابخانه دانشگاه غیرمنتظره بوده است.

آزمایش‌های انجام‌شده دامنه تاریخ‌های محتمل را معین کرد و با احتمال بالای ۹۵ درصد نشان داد که قدمت این قرآن که روی پوست نوشته شده است، به زمانی حدود سال‌های ۵۶۸ تا ۶۴۵ میلادی می‌رسد. منابع تاریخ‌نگاری اسلام نشان می‌دهد که پیامبر اسلام (ص) حدود سال ۵۷۰ میلادی متولد شدند و در سال ۶۳۲ میلادی رحلت کرد.

همچنین در این منابع آمده است که پیامبر اسلام (ص) از سن ۴۰ سالگی تا هنگام رحلت مامور دریافت و ابلاغ وحی الهی به مردم بوده است و بدین ترتیب، کاتب قرآن هم‌عصر پیغمبر اسلام است و حتی ممکن است حضرت را نیز ملاقات کرده و سخنانش را شنیده باشد.

آیاتی که بر پیامبر (ص) وحی می‌شد به‌ وسیله کاتبان بر پوست حیوانات، سنگ، برگ خرما و استخوان شانه شتر نوشته می‌شد و این متون سراام در سال ۶۵۰ میلادی، به شکل کتابی واحد جمع‌آوری شد.

اوراق موجود در کتابخانه دانشگاه «بیرمنگام» به خط حجازی نوشته شده است که یکی از شیوه‌های اولیه کتابت به زبان عربی بوده است.

مسئول بخش کتاب‌ها و متون خطی کتابخانه انگلیس در این‌باره گفت: قرآن کتابخانه «بیرمنگام» حتی اگر هم در زمان حیات پیغمبر کتابت نشده باشد، قطعا قدمت آن به عصر سه خلیفه نخست می‌رسد. نحوه کتابت این اوراق بسیار خوب است به نحوی که حتی امروز هم می‌توان به سادگی حروف آن را تشخیص داد و متن را قرائت کرد.

Author

About Author