چرا صهیونیست ها اصرار بر نزدیکی به دولت یونان دارند؟

imagesبا توجه به آنکه کشور یونان در طی سال‌های اخیر، دچار بحران مالی و اقتصادی حادی شده و این مساله برای دولتمردان و مردم یونان بسیار نگران‌ کننده بوده است، دولت این کشور همواره به دنبال راه‌حلی بوده تا اوضاع اقتصادی کشور را از این وضعیت خارج نماید. این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی و غیراروپایی سعی در بهره برداری از این وضعیت به نفع خود داشته اند. همچنانکه رژیم صهیونیستی با رصد اوضاع یونان و تنگنایی که این کشور در آن گرفتار شده است، سعی در استفاده از وضع موجود دارد تا به نفع خود امتیازهایی از دولت یونان گرفته‌ و اهداف نظامی، اقتصادی و سیاسی خود را به نحوی تأمین نماید.

لازم به ذکر است که دولت چپ گرای یونان نیز بنا به دلایلی، نگاه ویژه ای به اسرائیل داشته و از گسترش روابط خود با این کشور به دلیل وجود منافع مشترک در زمینه‌های مختلف استقبال کرده است. یعنی از یک سو به دلیل نیاز یونان به داشتن محور دفاعی قوی در خاورمیانه برای برقراری توازن با ترکیه و از سوی دیگر، به دلیل بحران اقتصادی، نزدیکی به اسرائیل را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است.

براین اساس، بحران اقتصادی یونان و میل و اشتیاق دولت این کشور از یک سو، و فرصت طلبی رژیم صهیونیستی در بهره برداری از موقعیت یونان از سوی دیگر، فرصت مناسبی را برای مقامات صهیونیتسی فراهم آورده تا در ابعاد محتلف روابط خود با آتن را گسترش دهند که مختصرا در این بخش به آن ها اشاره می شود.

– در بعد نظامی رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا با گسترش روابط با دولت یونان، کاهش سطح روابط تل‌آویو و آنکارا را به‌گونه‌ای جبران و بدین طریق روابط استراتژیکی با یکی از کشورهای پیرامون خود داشته باشد. در این راستا شاهد گسترش همکاری نظامی بین دو طرف طی چند سال گذشته بودیم به‌طوری‌که چند رزمایش مشترک نظامی نیز میان این رژیم و یونان برگزار شده است.

لازم به ذکر است یونان دشمنی تاریخی با ترکیه دارد، اگرچه طی مذاکرات سالهای اخیر دو طرف اعلام کرده‌اند که اختلافات دیرینه مرزی را بر سر قبرس کنار گذاشته‌اند ولی معمولاً اختلافاتی که ریشه‌های عمیق تاریخی و ژئوپلیتیک دارد تنها با چند دیدار دیپلماتیک حل‌وفصل نمی‌شوند، لذا رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد رقیبی در مقابل ترکیه که بتواند ائتلافی توازن بخش را شکل دهد.

– در بعد اقتصادی نیز رژیم صهیونیستی سعی دارد تا با استفاده از وضعیت کنونی یونان، امتیازاتی و معافیت‌هایی را از دولت این کسب نماید تا بتواند کمی از مشکلات اقتصادی خود را در سال‌‌های آینده جبران نماید . در این راستا رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در یونان این‌گونه القا می‌کنند که با بهبود روابط با رژیم صهیونیستی و جلب نظر مساعد مقامات این رژیم، سرمایه‌داران یهودی در اروپا و آمریکا قانع می‌شوند تا بخشی از سرمایه‌های خود را به یونان سرازیر کنند تا اقتصاد یونان که این روزها به‌شدت نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است را یاری کنند.

البته یونان نیز به مناسبات گسترده رژیم صهیونیستی با آمریکا و اتحادیه اروپا از یک‌سو و نفوذ گسترده سیاسی و اقتصادی لابی یهود در غرب واقف است، لذا برخی از دولتمردان یونانی از این وضعیت برای اعمال فشار بر اتحادیه اروپا برای تعدیل در سیاست‌های ریاضتی تحمیل‌شده استفاده می‌کنند، ولی تاریخ نشان داده است که این سیاست به دلیل روابط پیچیده غرب با لابی یهود و منافع متقابل آنها، برای کشورهای درحال‌توسعه و بحرانی ناکارآمد است.

– در بعد سیاسی نیز رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با استفاده از حق رای یونان در سازمان های بین المللی از آن در راستای اهداف سیاسی خود همچون مقابله با اقدامات فلسطینیان در مجامع بین‌المللی، کاهش سطح فشارهای بین‌المللی در اثر خشونت علیه فلسطینیان و… استفاده کند.

در مجموع باید گفت که هرچند بخشی از نگاه رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به یونان را ابعاد نظامی و امنیتی شامل می شود اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است وجود مولفه های اقتصادی مشترک بویژه از سوی طرف یونانی است که سعی دارد از تمام ابزارهای موجود برای نجات این کشور از بحران اقتصادی این کشور استفاده نماید، وگرنه به نظر نمی رسد که یونان در ابعاد سیاسی و امنیتی بتواند نقش ترکیه را برای رژیم صهیونستی آن هم در منطقه خاورمیانه ایفا کند.

Author

About Author