وهابیت ریشه داعش است و کشورهای غربی درباره تحرکات عربستان حساس باشند

image_800_395آقای «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه با نشریه «بیلد» ضمن اشاره به حمایت‌های عربستان ‌سعودی از جریانات افراطی و تروریستی در سراسر جهان، از روابط گسترده دولت‌های غربی به ویژه آلمان با عربستان سعودی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وی در این مصاحبه گفت:”باید به سعودی‌ها توضیح دهیم که دوران چشم‌ پوشی گذشته است. عربستان ‌سعودی از  مساجد وهابی در سراسر جهان حمایت مالی می‌کند و از این طریق، افراط ‌گرایان بسیاری تربیت می‌شوند؛ برخی از آن‌ها نیز به آلمان می‌آیند. ما خواهان اقدام قاطع ضد مراکز فعالیت افراطی‌ها در آلمان هستیم.

 ایدئولوژی داعش، برگرفته از وهابیت است و باعث گسترش افراط‌ گرایی در کشورهای دیگر می‌شود؛ ما به وجود چنین چیزی در آلمان تمایل نداریم و بر لزوم مقابله با سلفی‌ گری و بستن مساجد این گروه در آلمان تأکید داریم. البته ما به مسلمانان احترام می‌گذاریم و با فعالیت‌های مراکز اسلامی و مساجد معتدل مشکلی نداریم.

در همین رابطه «توماس اوبرمن» رئیس کمیته پارلمانی حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز گفت: “باید فعالیت‌های سعودی‌ها در خصوص سرمایه ‌گذاری در حوزه مساجد و اشاعه عقیده وهابی را با دقت زیر نظر بگیریم. وهابیت یک منبع تمام عیار برای ایدئولوژی گروه تروریستی داعش به شمار می‌رود و در تقویت تمایلات افراط‌ گرا، سهیم است.”

گفتنی است اخیرا سرویس اطلاعات خارجی آلمان (BND) نیز در گزارشی عربستان را عامل اصلی بی ‌ثباتی منطقه و جهان عرب معرفی و از سیاست‌های مداخله‌ جویانه و افراطی آل‌ سعود به شدت انتقاد کرده بود.

Author

About Author