وزیرخارجه ایران: امریکا از تهدید ملت ایران دست بر دارد

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که که امریکایی ها از تهدید دیرینه ملت جمهوری اسلامی ایران دست بردارد.

384278_Iran-Zarifدکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که که امریکایی ها از تهدید دیرینه ملت جمهوری اسلامی ایران دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این اظهارات آقای ظریف به دنبال اظهارات روز گذشته “جمعه” جان کری، وزیر خارجه امریکا صورت گرفته است.

جان کری، روز جمعه گفته بود: که باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا این موضوع را مشخص و تصریح کرده که ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید و اگر ضروری باشد او از نیروی نظامی (برای این منظور) استفاده خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا در مصاحبه با بی‌بی‌‌سی تهدیدهای مشابهی علیه ایران مطرح کرده است.

او در این مصاحبه گفته است که ما پیامی روشن به ایرانی‌ها داده‌ایم. ما توافق هسته‌ای را حل می‌کنیم، اما هنوز میزان زیادی از مسائل باقی مانده که باید روی آن‌ها کار کنیم. امیدواریم برخی را از طریق دیپلماتیک (حل کنیم)، و در صورت لزوم برخی را به صورت نظامی.

با این حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای به اظهارات «جان کری»، وزیر خارجه امریکا پاسخ داد و تاکید کرد که سخنان جان کری «ناقص» است و مقاومت مردم ایران در برابر فشارهای مختلف بین‌المللی عامل وادار کردن واشنگتن است.

در بیانیه آقای ظریف آمده است: «همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم مقاومت مردم ایران در برابر فشارهای مختلف بین‌المللی برای کنار گذاشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و پیگیری حقوق خود بر مبنای ان‌پی‌تی که در حماسه سیاسی انتخابات سال ۹۲ با حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات متبلور شد، در نهایت امریکا را وادار ساخت که راه تقابل را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر حل و فصل موضوع از طریق گفتگو قرار دهد.

ظریف در ادامه، تهدیدهای مقامات امریکایی درباره توسل به گزینه نظامی علیه ایران را به باد انتقاد گرفت و تأکید کرد آنها باید زبان تهدید و تحریم علیه ملت ایران را کنار بگذارند.

محمد جواد ظریف در این بیانیه اش نوشته است: «متاسفانه امروز نیز وزیر خارجه امریکا یک بار دیگر از طناب پوسیده “توان امریکا برای استفاده از نیروی نظامی” سخن گفت.»

این بیانیه می‌افزاید: آقای کری به خوبی می‌داند که در طول مذاکرات بی‌فایده بودن این تهدیدات میان خالی علیه ملت ایران و مقاومت مردم در برابر این گونه اقدامات را بارها شنیده است.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «این حرف‌ها مربوط به قرن گذشته است» آنها را «مخالف قواعد آمره حقوق بین الملل» توصیف کرد و درباره اظهارات جان کری اضافه کرد: «خود ایشان و دیگر مقامات امریکایی نیز بارها اذعان کرده‌اند که این تهدیدها هیچ تاثیری در اراده مردم ایران نداشته و وضعیت را به ضرر آنها تغییر خواهد داد.»

وی در ادامه به مقامات امریکایی توصیه کرده که عادت دیرینه توسل به تهدید و تحریم علیه ملت ایران را برای همیشه کنار بگذارند و بی‌جهت مصداق این مصرع معروف حافظ نشوند که عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری!»

وزیر خارجه ایران، در بخش دیگری از این بیانیه به سخنان همتای امریکایی خود درباره شعارهای «مرگ بر امریکا» توسط مردم ایران نیز واکنش نشان داده است.

جان کری روز جمعه گفته بود که به تیم ایرانی گفتم که شعار مرگ بر امریکا نه تنها کمک‌کننده نیست، بلکه کاملا احمقانه است.

محمد جواد ظریف، از جان کری خواسته ریشه شعارهای ضد امریکایی ملت ایران را در سیاست‌های واشنگتن در دهه‌های گذشته جستجو کند.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «شما به دنبال علت بگردید و نه معلول» تأکید کرده است: علت خشم مردم ایران سیاست‌های امریکا در طول بیش از ۶۰ سال گذشته در کودتا علیه یک حکومت دمکراتیک و حمایت از دولت کودتا در ۱۳۳۲، پشتیبانی همه جانبه از رژیم پهلوی، حمایت از رژیم صدام حسین در جنایات بی شمار علیه مردم ایران و عراق از جمله استفاده از سلاح های شیمیایی و اقدامات خصمانه دیگر علیه ملت ایران من‌جمله اتهامات بی اساس علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و تحمیل تحریم های ظالمانه و کور علیه این مردم است.

ظریف گفته که سیاست جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای و ارتباط با امریکا کاملا روشن است و دولتمردان در کنار ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوعات مختلف یک سیاست واحد را دنبال می‌کنند.

Author

About Author