واکنش ها نسبت به قتل های زنجیره ای در تخار

1916283_786506838149303_7127613872738449258_nاسترجنرال عطا محمد نور از اعضای برجسته جمعیت اسلامی افغانستان، صلاح الدین ربانی از اعضای دیگر جمعیت و وزیر امور خارجه و داکتر ضیا والی ولایت تخار واکنش تندی نسبت به کشته شدن “عین الدین رستاقى” از اعضای شوراى ولایتى تخار و فرمانده عبدالقهار خرم آبى، فرمانده کندک شاهراه کندز نشان داده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عین الدین رستاقی یک عضو شورای ولایتی تخار در یک درگیری مسلحانه توسط یکی از فرماندهان محلی حزب جنبیش با چند تن از محافظانش در این ولایت به قتل رسید و همچنین فرمانده عبدالقهار خرم آبى، فرمانده کندک شاهراه کندز توسط افراد مسلح کشته شد.

در همین حال عطا محمد نور والی بلخ در واکنش به این مسئله تاکید کرده است که هر روز پاره یى از وجود ما را از ما میگیرند، اما آب از آب تکان نمیخورد و این واژه نا مأنوس “افراد ناشناس” هرگز واضح و مشخص نمی شود.

آقای عطا افزوده است که یک روز رهبر عزیز ما را از ما گرفتند و روز دیگر هم سنگران عزیزم، جنرال سید خیلى، جنرال داوود و … را و اما امروز باز هم افراد ” ناشناس” یکى از فرزندان صدیق این سرزمین را از ما گرفت.

والی بلخ خاطرنشان کرد که شهادت فرمانده عبدالقهار خرم آبى، فرمانده کندک شاهراه قندوز، بدون شک یکى از برنامه مدون قتل هاى زنجیره یى و سازمان یافته است که متولیان امور تا امروز عوامل هیچ یک ازین دست قتل ها را شناسایى و مجازات نکرده است.

وی افزود من در حالیکه عوامل شهادت فرمانده قهار را، دسته هاى معین و عناصر خون آشام میدانم، ضمن همدردى با خانواده آن شهید و همراهانش، براى بازماندگان ایشان و مردم شریف و سربلند تخار، صبر تمنا دارم.

او تاکید کرد که اینبار باید حکومت و مراجع امنیتى پاسخ روشن و سریع از عوامل اینگونه قتل ها را به محضر مردم عزیز مان، داشته باشند، در غیر آن ادامه این روند، به نفع حکومت و مردم افغانستان نخواهد بود.

پیام صلاح الدین ربانی به مناسبت حوادث اخیر در ولایت تخار

در همین صلاح الدین ربانی نیز گفته است که حوادث دو روز اخیر در ولایت تخار مایه اندوه و سبب نگرانی جدی است.

وی افزود که اتفاقی که در ولسوالی رستاق ولایت تخار رخ داد، بی نهایت تأسف بار است که در آن شماری مشمول وکیل عین الدین خان عضو شورای ولایتی تخار مظلومانه جان باخته و شمار دیگری زخمی شده اند.

همچنان با انداه فراوان فرمانده عبدالقهار خرم آبی یکی از مجاهدان دلیر ولسوالی فرخار ولایت تخار که به عنوان فرمانده پولیس شاهراه قندوز ایفای وظیفه می کرد، همراه با شماری از اعضای خانواده و همکارانش از سوی أفراد مسلح ناشناس به شهادت رسیدند.

آقای ربانی ضمن محکوم کردن این حوادث دردناک، به شهدا بهشت برین و به زخمی ها شفای عاجل و به بازماندگان آن ها صبر جمیل آرزو کرد.

او گفت ما ضمن این که هرگونه توسل به ترور و خشونت را غیر انسانی می شماریم، آرزومندیم که نهاد های مربوط دولتی در جهت شناسایی عاملان اینگونه رخداد ها به صورت جدی وارد عمل شوند تا جامعه بیشتر از این قربانی اینگونه خشونت های کور نشود و فضای برادری، صلح و امنیت در ولایت تخار که از یک سو یکی از سنگر های مستحکم جهاد و مقاومت بوده است، برهم نخورد.

همچنین داکتر ضیأ والی تخار با نشر بیانیه اعلام کرد که با درد و حسرت، از شهادت مظلومانه مرد جسور و همسنگرعزیزم مطلع شدم، انسانهای ظالم وی را بیرحمانه با تعدادِ از زنان و اطفال بشهادت رساندند.

او گفته است که ما برای شناسای وگرفتاری عاملان، از تمام قوت کارخواهم گرفت و در این مورد نیز بی تفاوت نخواهم ماند.

والی تخار افزوده است که هیأتی را برای بررسی و تحقیقات به فرخار اعزام کرده که نتایج بزودی اعلام خواهد شد.

Author

About Author