همکاری های جدید تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان

وزیر تجارت پاکستان اعلام کرد که منبعد همکاری جدید تجارتی و ترانزیتی میان پاکستان و افغانستان گسترش می یابد و مشکلات که در قبل در این زمینه وجود داشته برطرف شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یک هئیت عالیرتبه پاکستانى به ریاست “خرم دستگیر خان” وزیر تجارت پاکستان برای یک سفر دو روزه وارد کابل شده و با رهبران حکومت وحدت ملی افغاسنتان دیدار کرده اند.

وزیر تجارت پاکستان در دیدار با محمد اشرف غنی رییس جمهور و دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان روی گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور تاکید کرده است.

خرم دستگیر خان، وزیر تجارت پاکستان در دیدار با اشرف غنی گفته است که مشکل لاری های تاجران افغان در بندر واگه حل شده و از این پس تاجران افغان می توانند اموال شانرا از طریق بندر “واگه” انتقال دهند.

به گفته وی اخیراً مشکل انتقال قسمی اموال تجارتی افغانستان از طریق بندر کراچی نیز حل شده و حدود ۹۰ در صد از اموال تاجران افغان در بندر کراچی پس ۲۴ تا ۴۸ ساعت، پروسس و آماده انتقال به افغانستان می گردد.

وزیر تجارت پاکستان خاطر نشان کرد که از آغاز ماه جولای سال جاری خطوط آهن پاکستان نیز اجازه انتقال اموال تجارتی افغانستان از بندر کراچی به چمن و پشاور را خواهد داشت.

او گفت: تاجران افغانستان می توانند در هر هفته ۴۰۰ کانتینر اموال خود را از طریق خط آهن از کراچی به پیشاور و چمن انتقال دهند.

در همین حال اشرف غنی بار دیگر تاکید کرده که افغانستان آماده هر گونه همکاری در راستای دسترسی پاکستان به آسیای میانه از طریق افغانستان است.

آقای غنی می گوید که افغانستان نیز توقع دارد که پاکستان نیز برای افغانستان زمینه دسترسی به جنوب آسیا به شمول هند را مساعد سازد.

وزیر تجارت پاکستان در دیدار با دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز تاکید کرده که کشور اش برنامه توسعۀ روابط تجارتى به آسیای میانه و اروپا را دارد؛ اما این کار بدون تامین امنیت و صلح در افغانستان ناممکن است.

Author

About Author