هفت قاچاقبر بزرگ به شمول چهار شهروند خارجی بازداشت شد

معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می گوید که در جریان یک ماه گذشته سه قاچاقبر بزرگ بین المللی و چهار قاچاقبر خارجی مواد مخدر بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله در نشست خبری امروز (۲۰اسد) در کابل اظهار داشت که این قاچاقبران مواد مخدر در عملیات های ویژه بازداشت شده اند.

312285

احمدی اظهار داشت که حاجی جمعه خان فرزند محمد حسین باشنده قریه مرکی ولایت ننگرهار، حاجی غلام سخی فرزند عبدالحمید باشنده ولسوالی بگوا ولایت فراه و میرولی فرزند حاجی اصلی خان باشنده ولسوالی خانشین ولایت هلمند از قاچاقبران بین المللی هستند که در عملیات خاص پولیس مبارزه با مواد مخدر بازداشت شده اند.

به گفته وی، این قاچاقبران شامل لیست سیاه سازمان ملل متحد هم بودند و از ده سال گذشته زیر تعقیب پولیس قرار داشتند.

بر اساس معلومات احمدی، این قاچاقبران در سالهای گذشته، ده ‌ها تُن مواد مخدر را به بیرون از کشور قاچاق کرده اند و منبع اصلی تمویل تروریزم در کشور بودند.

در عین حال، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله با اشاره به تدابیر جدی در میدان های هوایی کشور، اظهار داشت که چهار شهروند خارجی در جریان تلاشی های انجام شده در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی بازداشت شده است.

به گفته وی، این افراد شامل ۲ شهروند پاکستان، یک شهروند ایران و یک شهروند ترکیه می باشند که به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده اند.

از سویی هم، بازمحمد احمدی به عملیات انجام شده از سوی پولیس مبارزه با مواد مخدر اشاره کرده و گفت در عملیات بازداشت حاجی جمعه خان، ۶ باب کارخانه تولید هیروئین تخریب و ۳۰ تن از افرادش نیز کشته شده اند.

وی اظهار داشت که در حدود پنج ماه گذشته سال روان، ۲۷ قاچاقبر به شمول  ۴ زن از میدان هوایی حامد کرزی بازداشت شده اند که از بطن آنان بیش از ۱۶ کیلوگرام مواد مخدر بدست آمده است.

طبق گفته های منبع، در پنج ماه ابتدایی سال روان، ۷۴۹ عملیات مبارزه با مواد مخدر در نقاط مختلف کشور اجرا شده که در جریان آن، ۹۱۷ قاچاقبر بزرگ، متوسط و کوچک مواد مخدر به شمول ۲۸ زن و ۷ کارمند خدمات عامه به شمول دو پولیس و پنج سرباز اردوی ملی بازداشت و ۲ منسوب امنیتی نیز کشته شده است.

احمدی خاطرنشان کرد که در این عملیات، مقدار ۱۲۸.۶ تُن مواد مخدر و مواد الکولی هم کشف و ضبط شده است.

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله؛ ناامنی را یکی از مشکلات عمده برای مبارزه با مواد مخدر دانسته و گفت، ۹۰ درصد کشت و تولید مواد مخدر در مناطق نا امن صورت میگیرد.

قابل ذکر است که افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده مواد مخدر در جهان به حساب می آید و مبلغ هنگفتی نیز از این راه به جیب گروه های مخالف مسلح دولت رفته و خود را تمویل و تجهیز می کنند.

Author

About Author