هشتمین اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با حضور ۳۵ کشور در ایران آغاز به کار کرد

5هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با حضور ۲۲۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی از ۳۵ کشور جهان امروز ۲۵ اسد در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای ایران آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام علی کریمیان دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در مراسم افتتاحیه هشتمین مجمع اتحادیه که امروز یکشنبه ۲۵ اسد در مرکز همایش‌های صدا و سیمای ایران با حضور مدیران و مسئولان شبکه‌های رسانه‌ای جهان اسلام که عضو اتحادیه هستند برگزار شد، گفت: در حالی هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه برگزار می‌شود که جهان اسلام درگیر جنگ نیابتی خطرناکی شده است. امروز با توطئه استکبار جهانی و با دالرهای کشورهای منطقه و با تجهیز و فعال کردن گروه های تکفیری و تروریستی و همچنین گسترش خشونت، افراط‌گرایی، جهالت و نادانی در راستای پروژه اسلام‌هراسی غرب، شاهد اتفاقات ناگواری هستیم.

کریمیان یادآور شد: اتفاقاتی که امروز در سوریه، عراق، لبنان، پاکستان، افغانستان و اخیرا در دیگر کشورهای منطقه در حال رخ دادن است، در راستای تکمیل پروژه اسلام‌هراسی و بر هم زدن امنیت روانی کشورهای منطقه است. دشمنی اصلی رژیم صهیونیستی با محور مقاومت اسلامی است و تنها جرم سوریه که درگیر حملات و کشتار مردم است، حمایت‌ها از ملت مظلوم فلسطین و جبهه مقاومت است. امروز علاوه بر سوریه، کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، عراق و … قربانیان این توطئه هستند و ما شاهد جنایات رژیم آل سعود در کشورهای مختلف هستیم و دیپلماسی زور و دالر باعث شده است که سکوت مرگباری بر جهان حاکم شود.

وی اضافه کرد: اسلام دین مودت، محبت، مهر، برابری، اخلاق، معنویت، معاشرت و همزیستی است و پیامبر اسلام که در این سال ها بدترین توهین‌ها به ساحت مقدسشان شد، بر اساس نص قرآن کریم، رحمه للعالمین است. رحمت نه فقط برای مسلمانان و مومنان، بلکه برای همه جهانیان است.

وی تصریح کرد: تنها راه برون‌رفت از توطئه دشمنان اسلام و مسلمین، پرداختن به چهره رحمانی اسلام و وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) است به همین دلیل هشتمین اجلاس مجمع عمومی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با شعار پیامبر رحمت، رسالت رسانه‌های مقاومت کار خود را آغاز می‌کند تا با بسیج رسانه‌ای گسترده، نسبت به زدودن غبار افراطی‌گری و تکفیر و خشونت از چهره اسلام عزیز اقدام کند.

کریمیان با بیان اینکه با صدای رسا اعلام می‌کنیم در کنار مظلومان خواهیم ایستاد و به مبارزه با ظالمان ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم طراحی غیر واقعی چهره اسلام توسط دشمنان را تغییر دهیم.

همچنین دکتر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب ایران در امور بین‌الملل به عنوان سخنران بعدی با بیان اینکه آل سعود جنایاتی مرتکب می‌شود که هیچ کس آنها را انجام نداده است، گفت: گویی خاک مرگ بر سر سازمان ملل پاشیده شده که چهار ماه است ملتی بی گناه از سوی آل سعود بمباران می‌شود و سکوت کرده است، البته برخی دوستان ما در عرصه بین‌المللی هم از روی سادگی یا برخی وعده‌ها، ساکت هستند زیرا شورای امنیت یکسره در دست آمریکایی‌ها نیست.

ولایتی در ادامه صحبت هایش با طرح این سوال که چرا دیگر اعضای سازمان ملل طرحی برای پایان بحران یمن ارائه نمی‌دهند، تصریح کرد: همگان بدانند اگر وعده‌ای به آنها داده می‌شود، چنانچه داعش بر دمشق مسلط شود هیچ نفعی به آنها نخواهد رسید زیرا تکفیری‌ها نه فقط دشمن تشیع، بلکه دشمن اسلام و بشریت هستند، آنچه در لیبی و مصر رخ داد بحث شیعه و سنی نبود و قضایای این کشورها باید درس عبرتی برای دیگران باشد.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌های اسلامی در شرایط کنونی گفت: امروز آزادی قلم در غرب وجود ندارد و رسانه‌های بسیاری نمی‌توانند به انتقاد از سیاست‌های آمریکا بپردازند. تفاوت آشکاری میان اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با رسانه‌های مزدور وجود دارد و این اتحادیه با ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند در برابر امپراطوری رسانه‌ای غرب بایستد.

ولایتی با بیان اینکه فیلم‌های مبتذل و کم ارزش از نظر هنری در هالیوود تولید می‌شوند، گفت: با این حال وظیفه ما تلاش در راستای تولید محصولات با کیفیت و پاک رسانه‌ای است. وظیفه امروز ما در قبال کشورهایی که در مقابل استکبار ایستاده‌اند آن است که از نفوذ آمریکا در منطقه جلوگیری کنیم و با مزدوران دولت این کشور در منطقه به مقابله بپردازیم.

mail.google.comعمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه در مراسم افتتاحیه این اجلاس اظهار کرد: سوریه از مدت‌ها پیش مورد آماج حملات وحشیانه‌ قرار گرفته که شدت آنها در نیمه دوم قرن بیستم به بعد بیشتر بوده است.

وی افزود: امروز مساجد، کلیساها، خانه‌ها، ابنیه زیربنایی و همه امکانات موجود سوریه در حال نابودی است فقط به دلیل اینکه با داعش و تکفیری‌ها و اپوزیسیون معتدل آمریکایی مخالف است.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان اینکه داعش ساخته و پرداخته آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است گفت: امروز می‌توان گفت داعش به یمن حمله کرده هر چند در ظاهر آل سعود این کار را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در سوریه دولت و ملتی مقاوم را می‌بینیم که در طول تاریخ درهای کشورشان را به سوی همه مسلمانان گشوده‌اند و هیچ تفاوتی در دمشق میان مهمان و میزبان نیست؛ سوریه میزبان مقاومت لبنان و فلسطین و همواره حامی ملت عراق بوده است.

الزعبی با اشاره به اینکه جهانیان امروز فقط نظاره‌گر جنایات تکفیری‌ها در سوریه هستند خاطرنشان کرد: سوریه تا این لحظه ده‌ها هزار شهید تقدیم جبهه مقاومت کرده که این شهدا شامل ارتشیان و بسیج مردمی هستند.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان اینکه ارتش کشورهای مقاوم مورد آماج حملات قرار گرفته‌اند گفت: باید دید چه کسی بیشتری نفع و بهره‌برداری را از این حملات می‌برد و در جواب هم باید گفت تنها رژیم صهیونیستی است که منتفع می‌شود.

وی افزود: برخی کشورها و سازمان‌ها ده‌ها میلیارد دالر هزینه کرده‌اند و تروریست‌ها را از همه کشورها گردآورده‌اند تا در سوریه به جنایت بپردازند.

الزعبی با اشاره به تحریم‌هایی که علیه ملت سوریه اعمال شده‌اند گفت: با وجود اینکه سوریه امروز بسیار مجروح شده و آسیب دیده اما اعلام می‌کنیم که سوریه نمی‌میرد و سقوط نمی‌کند، پرچم این کشور توسط هیچ کس به زیر کشیده نمی‌شود و آمریکا و اسرائیل و ترسوهای جنوب خلیج فارس توان چنین کاری ندارند.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اضافه کرد: کشور من قلب تپنده جهان اسلام است و جزو خانواده مسلمانان جهان محسوب می‌شود؛ یک گزینه بیشتر پیش رو نداریم، یا باید تا آخرین قطره خونمان بجنگیم یا اینکه بمیریم.

وی با بیان اینکه دوستان سوریه در کشورهای مختلف اعتقاد دارند که در دفاع از امت اسلامی نبرد می‌کنند گفت: اگر سوریه سقوط کند، ارتش آمریکا و اسرائیل وارد خانه‌های همه مسلمانان در کشورهای اسلامی خواهند شد البته بیگانگان این را هم باید بدانند که با عنایات الهی، هیچگاه این کشور نابود نمی‌شود.

الزعبی با اشاره به تلاش‌هایی که سوریه در راستای دفاع از مقاومت داشته است خاطرنشان کرد: ملت سوریه حتی در عربستان و اردن هم شهدایی را تقدیم کرده است ولی امروز نتیجه کار را این چنین نمی‌بینیم.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه افزود: هر راه حل سیاسی که به ملت سوریه و انتخاب و آزادی و همچنین رهبر منتخب آنها لطمه وارد کند، راهکاری باطل و شکست خورده است.

وی با بیان اینکه از انتخاب ملی، اسلامی و قومیتی خود دفاع می‌کنیم گفت: ایران اسلامی برای دفاع از سوریه تعهداتی دارد نه اینکه فقط به این دلیل که زمانی سوریه در کنار جمهوری اسلامی بوده این کار را انجام دهد. الزعبی تاکید کرد: ملت سوریه اجازه نمی‌دهد حتی یک وجب از خاک کشورشان تجزیه شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ نعیم قاسم در مراسم افتتاحیه این اجلاس اظهار کرد: وظیفه اصلی رسانه‌ها تولید و انتشار خبر است ولی در این بین برخی رسانه‌ها از وظیفه اصلی خود خارج شده‌اند یعنی یا دروغ می‌گویند یا تهمت می‌زنند.

وی افزود: راستگویی در قبال مخاطبان و همه ملت، رسالت اصلی رسانه‌های اسلامی است، اگر با راستگویی به هدفی نرسیم با دروغگویی هم به آن نخواهیم رسید و گرفتار راه منحرفان خواهیم شد و به اسارت آنها در می‌آییم.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه انسان مسئول آن چیزی است که می‌گوید گفت: رسانه‌ به شکل واقعی و حقیقی خود توسط کشورهای اسلامی باید ارائه شود و فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت بگیرد تا ملت‌های مسلمان دریابند که از چه منبعی می‌توان حقایق را دریافت و همچنین رسانه‌های دروغگو را از نوع راستگوی آن تشخیص دهند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با تشکر از دست اندرکاران اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی خاطرنشان کرد: هرچند امکانات رسانه‌های مسلمان قابل قیاس با رسانه‌های بیگانگان نیست ولی امیدواریم این جریان همچنان ادامه یابد و در مقابل تهمت‌ها و انحرافات موجود بایستد و به تقویت قدرت تمایز میان رسانه‌های دروغگو از راستگو شود.

وی افزود: چنانچه بخواهیم دیدگاهی سیاسی را مطرح کنیم که در رسانه‌ها منعکس و یکدست شود باید گفت، نزاع و جنگی که در جهان و منطقه در گرفته میان دو موضوع است، نخست کشورهای استکباری و دیگری مقاومت در برابر مستکبران؛ جریان استکباری همچنان ادامه داشته و منحرفان هم پیرو آن هستند ولی در محور مقاومت، همه کسانی که به عقیده واقعی، کرامت والای انسانی، تربیت نسل‌ها و رعایت اصول دینی ایمان دارند حضور خواهند داشت.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: دشمنان عنوان جنگ مذهبی را انتخاب می‌کنند تا ملت‌ها را دچار گمراهی کنند و به اقدامات خود مشروعیت ببخشند و همچنین درگیری‌های موجود را مقدس جلوه دهند تا به این ترتیب دیدگاه‌های ضعیف‌شان، قوی نشان داده شود.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند با قدرت‌ خود بر منابع کشورهای اسلامی تسلط یابند افزود: با این حال وظیفه ماست که از فتنه‌های مذهبی پرهیز کنیم زیرا این یک جنگ غیر واقعی است تا مسلمانان در میان خود درگیر شوند و به گمراهی بیفتند؛ جنگ مذهبی یکی از روش‌های گمراه‌سازی است که نباید فریب آن را خورد.

در این همایش از سایت خبری «یو نیوز» به عنوان سایت رسمی خبری اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی رونمایی و به صورت رسمی مورد افتتاح قرار گرفت.

این سایت اخبار مربوط به حوزه کشورهای اسلامی را تولید می کند و در حالی توانسته طی سال ۵ هزار خبر را تولید کند که استاندار جهانی چنین سایت هایی، تولید ۱۲۰۰ خبر در سال است. اغلب خبرهای «یو نیوز» در حوزه کشورهای اسلامی و مقاومت در سوریه، لبنان، یمن، بحرین و… است.

هشتمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و ششمین جشنواره اتحاد با شعار «پیامبر رحمت، رسالت رسانه‌های مقاومت» تا روز سه‌شنبه ۲۷ اسد ادامه دارد.

Author

About Author