نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

نیروهای امنیتی در استانه یک آزمون بزرگ

 روند انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی امروز دو شنبه (۲۸ جوزا) وارد مرحله پنجم شد و  در این مرحله تمام مسئولیت های به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار می شود.

در چهار مرحله قبلی نزدیک به نود فیصد مسئولیتها و رهبری عملیاتها به نیرو های داخلی سپرده شده است .

شایان ذکر است که همواره مقامات ذیربط امنیتی بر توانایی های قوای مسلح کشور در راستای تامین امنیت کشور تاکید داشته اند و در دو سال گذشته نیرو های امنیتی در راستای مهار کردن حملات تروریستی مخالفان حتی در بعضی موارد موفق تر از  نیرو های خارجی عمل کرده اند .

حال در فصل جدید مرحله نهایی انتقال مسولیت های امنیتی قرار داریم و در این راستا تاریخ تازه ای برای قوای مسلح کشور گشوده می شود که تلاش،  توان و پشتکار این نیرو ها را در فرا رو با موفقیت شان محک خواهد زد .

اگر چه روند کمیت پذیری ارتش تا رسیدن به مرز سیصد و پنجاه هزار نفری موفقانه به فرجام رسید  اما و اگر های در راستای ساختار کیفیتی این نیرو ها در پر تو عدم موفقیت نیرو های خارجی در قبال تجهیز و آموزش ارتش به ویژه در بستر عملیات های هوایی،  استخباراتی و لوژیستیکی سر زبان ها وجود دارد .
اما می توان با طرح یک پالیسی منظم از طرف حاکمیت و مدیریت سالم برنامه ها و جلب اعتماد تمویل کنندگان این پروسه، چالشها را نیز دور زد .
توانایی های قوای مسلح کشور در راستای حفظ امنیت شهروندان در ولایات و  ولسوالی ها، مبارزه جدی علیه تروریستان و  تامین امنیت شاهراه ها را می توان از دست آورد های ارتقای ظرفیت این قوا دانست .

اما نبود یک استراتیژی بلند مدت نظامی، ضعف ارگانهای استخباراتی و عدم تجهیز این نیرو ها به تسلیحات سنگین، عدم پوشش عملیاتها در نبود قوای هوایی و عدم ارائه خدمات طبی و لوژیستکی را می توان از مصادق بارز چالش ها فرا روی قوای مسلح کشور محسوب کرد .

حال نیرو های مسلح کشور اعم از ارتش، پولیس و امنیت در استانه ازمون بزرگ تاریخی خویش ایستاده اند که حوادث آینده طومار این آزمون را خواهد بست .

Author

خروج از نسخه موبایل