نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

نگاهی ژرف به زندگی ملک سلمان

شبکه تلویزیونی نیل در تحلیل تحولات یمن اشاره‌ای به سوابق و شخصیت ملک سلمان (پادشاه عربستان) و امیر مقرن (ولیعهد عربستان) نمود که قابل تامل و توجه است.

به گزراش خبرگزاری خاورمیانه، طبق گزارش این شبکه تلویزیونی: ملک سلمان بعد از دوران ملال‌آور پنجاه ساله در مدیریت امارت ریاض بعد از مرگ امیر سلطان (ولیعهد اسبق) عهده‌ دار سمت وزارت دفاع و پس‌ از مرگ امیر‌نایف (ولیعهد اسبق) بعنوان ولیعهد عربستان و بعد از مرگ ملک عبدالله بر اریکه قدرت نشست.

ملک سلمان رشد و تعالی سیاسی را بدون کسب تجربه طی کرده و این مقام را مرهون مرگ دیگران است نه توانایی ملک سلمان؛ لذا انتظار رفتارهای سطحی و شتابزده از وی طبیعی است.

همچنین امیر مقرن یک سابقه محدود نظامی و امنیتی دارد. ایشان بعنوان خلبان هواپیمای جنگی به استثناء دورانی که امیر مدینه و حائل بوده هیچ تجربه فعالیت سیاسی نداشته است. و در دوران ولیعهدی نیز به واسطه ریاست استخبارات نگرش امنیتی بر دیدگاه ایشان سیطره یافته است.

البته ایشان بواسطه ریشه مادری خود که کنیز یمنی است همیشه توسط سدیری‌ها با تحقیر و حاشیه مواجه بوده ولی ملک عبدالله برای جلوگیری از تسلط کامل سدیری‌ها و حفظ قدرت در نسل اول؛ امیر مقرن را به عنوان ولی عهد خود منصوب کرد.

امیر مقرن علاوه بر بی تجربه‌گی در امور سیاسی و فقدان اعتبار و جایگاه خاندانی؛ هیچ التزامی به ارزش‌ها و معیارهای دین اسلام بویژه عقاید وهابیت ندارد. خوشگذرانی و هنجارشکنی‌های دینی ایشان یک باور همگانی است.

از نظر تحلیلگر شبکه تلویزیونی نیل مصر؛ امیر محمد بن نایف (ولی ولیعهد) نسبت به پادشاه و ولیعهد عربستان از دانش و تجربه بیشتری برخوردار است. وی با کار ویژه امنیتی در سیستم حکومتی رشد کرده و در دوران صدارت پدرش بر وزارت کشور معاونت امنیتی این وزارتخانه را عهده‌دار بوده و مورد اقبال خاص کشورهای اروپایی و بخصوص امریکا بوده است.

امیر محمد به تناسب شرائط سنی خاندان حاکم؛ جوان و تحصیلکرده امریکا می­باشد.پرونده موفقی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد که بخش اعظم آن مدیون کمک و همکاری با سیستم امنیتی امریکا بوده است. لذا نقش امریکا در ارتقاء جایگاه و موقعیت نامبرده غیرقابل کتمان است.

تحلیگر شبکه تلویزیونی نیل مصر با تبیین آشفتگی شخصیتی حکام آل سعود این گونه نتیجه‌گیری کرد که سربازان مصری با چه توجیه و استدلالی باید جان خود را فدای اشتباهات و ناتوانی حکام خوشگذارن آل سعود کنند وی از مخاطبین خود سوال کرد ایا خون سرباز مصری قابل معامله با دالر حاکمان بی تجربه ال سعود است؟!؟

Author

خروج از نسخه موبایل