نگاهی ژرف به زندگی ملک سلمان

شبکه تلویزیونی نیل در تحلیل تحولات یمن اشاره‌ای به سوابق و شخصیت ملک سلمان (پادشاه عربستان) و امیر مقرن (ولیعهد عربستان)

شبکه تلویزیونی نیل در تحلیل تحولات یمن اشاره‌ای به سوابق و شخصیت ملک سلمان (پادشاه عربستان) و امیر مقرن (ولیعهد عربستان) نمود که قابل تامل و توجه است.

به گزراش خبرگزاری خاورمیانه، طبق گزارش این شبکه تلویزیونی: ملک سلمان بعد از دوران ملال‌آور پنجاه ساله در مدیریت امارت ریاض بعد از مرگ امیر سلطان (ولیعهد اسبق) عهده‌ دار سمت وزارت دفاع و پس‌ از مرگ امیر‌نایف (ولیعهد اسبق) بعنوان ولیعهد عربستان و بعد از مرگ ملک عبدالله بر اریکه قدرت نشست.

ملک سلمان رشد و تعالی سیاسی را بدون کسب تجربه طی کرده و این مقام را مرهون مرگ دیگران است نه توانایی ملک سلمان؛ لذا انتظار رفتارهای سطحی و شتابزده از وی طبیعی است.

همچنین امیر مقرن یک سابقه محدود نظامی و امنیتی دارد. ایشان بعنوان خلبان هواپیمای جنگی به استثناء دورانی که امیر مدینه و حائل بوده هیچ تجربه فعالیت سیاسی نداشته است. و در دوران ولیعهدی نیز به واسطه ریاست استخبارات نگرش امنیتی بر دیدگاه ایشان سیطره یافته است.

البته ایشان بواسطه ریشه مادری خود که کنیز یمنی است همیشه توسط سدیری‌ها با تحقیر و حاشیه مواجه بوده ولی ملک عبدالله برای جلوگیری از تسلط کامل سدیری‌ها و حفظ قدرت در نسل اول؛ امیر مقرن را به عنوان ولی عهد خود منصوب کرد.

امیر مقرن علاوه بر بی تجربه‌گی در امور سیاسی و فقدان اعتبار و جایگاه خاندانی؛ هیچ التزامی به ارزش‌ها و معیارهای دین اسلام بویژه عقاید وهابیت ندارد. خوشگذرانی و هنجارشکنی‌های دینی ایشان یک باور همگانی است.

از نظر تحلیلگر شبکه تلویزیونی نیل مصر؛ امیر محمد بن نایف (ولی ولیعهد) نسبت به پادشاه و ولیعهد عربستان از دانش و تجربه بیشتری برخوردار است. وی با کار ویژه امنیتی در سیستم حکومتی رشد کرده و در دوران صدارت پدرش بر وزارت کشور معاونت امنیتی این وزارتخانه را عهده‌دار بوده و مورد اقبال خاص کشورهای اروپایی و بخصوص امریکا بوده است.

امیر محمد به تناسب شرائط سنی خاندان حاکم؛ جوان و تحصیلکرده امریکا می­باشد.پرونده موفقی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد که بخش اعظم آن مدیون کمک و همکاری با سیستم امنیتی امریکا بوده است. لذا نقش امریکا در ارتقاء جایگاه و موقعیت نامبرده غیرقابل کتمان است.

تحلیگر شبکه تلویزیونی نیل مصر با تبیین آشفتگی شخصیتی حکام آل سعود این گونه نتیجه‌گیری کرد که سربازان مصری با چه توجیه و استدلالی باید جان خود را فدای اشتباهات و ناتوانی حکام خوشگذارن آل سعود کنند وی از مخاطبین خود سوال کرد ایا خون سرباز مصری قابل معامله با دالر حاکمان بی تجربه ال سعود است؟!؟

Author

About Author