نقش وزیر سابق امنیت آذربایجان در تسلیح وهابی ها

8900یک مقام امنیتی آذربایجان که نخواست نامش فاش شود در مصاحبه با “رادیو آزادی” اروپا مدعی شد که “الدار محمود‌اف” وزیر امنیت برکنار شده آذربایجان با حمایت اسرائیل و تامین هزینه از سوی عربستان اقدام به واردات غیرمجاز اسلحه از ترکیه با هدف تسلیح نیروهای وهابی قفقاز شمالی نموده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از پایگاه خبری”sizinyol” این سلاح‌ها با استفاده از پروازهای هواپیمایی آذال از ترکیه به آذربایجان منتقل و بین گروههای افراطی وهابی توزیع و به داغستان قاچاق شده است. از سوی دیگر حضور بیش از چهار صد وهابی آذری در سوریه و عراق با سکوت الدار محمود اف به واسطه هماهنگی با اسرائیل و عربستان بوده است.

همچنین دلیل اصلی برکناری الدار محمود اف از وزارت امنیت آذربایجان و انحلال این وزارتخانه نیز همین مسئله بوده که اطلاعات مستند آن چندی پیش توسط پوتین در اختیار “الهام علی اف” رئیس جمهور آذربایجان قرار گرفته بود.

برکناری الدار محمود اف و دویست تن از همکاران وی به عنوان بزرگترین تهدید برای حکومت الهام علی‌اف اقتدار پادشاهی خاندان علی‌اف را متزلزل کرد لذا مشاورین امنیتی الهام علی‌اف با ایجاد یک بحران ساختگی و تبلیغاتی همچون واقعه نارداران و بزرگ نشان دادن خطر دینداران معتدل شیعه سعی کردند از مواجهه مستقیم با جریانات وهابی افراطی که تسلیح شده‌اند خودداری کنند.

این بحران ساختگی قابل کنترل، مسئله برکناری الدار و مافیای اطراف وی را نه تنها به حاشیه راند بلکه مسئله سلاح‌های توزیع شده توسط وزارت امنیت آذربایجان در قفقاز شمالی را نیز از کانون توجه رسانه های آذربایجان و منطقه خارج کرد.

بازگشت بیش از هزار عنصر تکفیری تکاور و جنگجو به آذربایجان قطعا این کشور را به آتش کشیده و بحران فراگیر داخلی ایجاد خواهد کرد. در مظلومیت شیعیان آذربایجان همین بس که دولت ناتوانی خود در برابر مهار تکفیری‌های مسلح که قابل کنترل هستند؛ را به نمایش گذاشته است.

این در حالی است که در گذشته نیز دولت علی اف ناتوانی خود در برابر آمریکا و انگلیس در حمایت از اپوزیسیون را با پرونده سازی برای شیعیان به نمایش گذاشته و این رویه ظالمانه برای چندمین بار در دو دهه گذشته تکرار شده و همچنان ادامه دارد. که در این میان به نظر می‌رسد شیعیان آذربایجان می بایست خودشان به صورت خود‌جوش توانایی دفاع از منافع خود در برابر حکومت را کسب کنند و چشم انتظار کمک از جای دیگر نباشند.

Author

About Author