نا امیدی پاکستان از سخنان رئیس جمهور در وارسا

Afghanistan. Pakistan  Sign Flags Conceptاظهارات رئیس جمهور افغانستان در نشست ناتو مبنی بر متهم کردن اسلام آباد به برخورد تبعیض آمیز با گروه های تروریستی، واکنش پاکستان را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در سخنانش در نشست وارسا گفته بود که پاکستان اگرچه خود را به روند تلاش صلح گروه چهارجانبه متعهد می داند؛ اما در عمل، بین تروریست ها تمایز قائل بوده به «خوب و بد» (طالبان پاکستانی و طالبان افغانستانی) دسته بندی کرده است.

رئیس جمهور مدعی شده بود که پاکستان اگرچه در داخل خاک خود با طالبان مسلح پاکستان به طور موثر مبارزه می کند؛ اما هیچ اقدام اساسی با رهبران و عوامل طالبان مسلح افغانستان که در خاک پاکستان حضور دارند، انجام نمی دهد.

در همین رابطه، امروز (۲۰سرطان) وزارت امور خارجه پاکستان با نشر بیانیه ای، به اظهارات رئیس جمهور غنی اعتراض جدی کرده است.

در بخشی از بیانیه آمده است : «باعث تاسف است که رهبران افغانستان به اظهارات خصمانه علیه پاکستان ادامه می دهند و پاکستان را مقصر تمام شکست ها در افغانستان می دانند.»

به نقل از بیانیه، پاکستان به جهت این که یکی از حامیان صلح و ثبات در افغانستان است، به تلاش های خود برای تحقق صلح در این کشور ادامه می دهد.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که از دولت افغانستان انتظار می رود تا از طریق مدیریت موثر مرزهای خود و مانع شدن در برابر نفوذ و پناه گرفتن تروریست های طالبان مسلح پاکستان در خاک افغانستان، در امر مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشد.

بر اساس بیانیه دولت پاکستان، آنچه امروز پاکستان و افغانستان به آن نیاز مبرم دارند، همکاری میان دو کشور است و کابل باید از اتهام وارد کردن بر اسلام آباد بر اساس فرضیه های نادرست دست بردارد.

حضور رهبران طالبان افغانی در پاکستان

با وجود اینکه اسلام آباد همواره از جنگ با طالبان مسلح در خاک خود گزارش داده است؛ اما این موضوع که رهبران طالبان مسلح افغانستان آزادانه در خاک پاکستان زنده گی می کنند بر هیچکس پنهان نیست.

کشته شدن سه رهبر عمده طالبان مسلح و القاعده (بن لادن، ملامحمد عمر و ملا اختر منصور) در خاک پاکستان، ادعای حضور رهبران طالبان مسلح افغانستان در خاک این کشور را تائید می کند.

بر اساس همین ادعا بارها رهبران افغانستان و کشورهای کمک کننده آن به ویژه امریکا، پاکستان را متهم به پناه دادن به سران طالبان مسلح کرده اند و بارها از عدم صداقت اسلام آباد در امر مبارزه با تروریسم شکایت شده است.

همین موارد عاملی شد برای اینکه گفتگوهای صلح دو بار در مراحل حساس متوقف شده و بی نتیجه بماند.

از سوی دیگر پاکستان که به گفته خود، تلاش می کند طالبان مسلح افغانستان را پای میز مذاکرات صلح با دولت کابل حاضر کند، در تابستان سال گذشته تنها یک بار توانست این کار را انجام دهد و در اسلام آباد میزبان تنها یک دور این مذاکرات بود.

Author

About Author