ناتو ۸ پایگاه هوایی را به دولت افغانستان واگذار میکند

140904151219_helicopter_640x360_bbc_nocreditقرار است نیروهای ناتو بزودی کنترل هشت پایگاه هوایی در افغانستان را به دولت واگذار کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نیروهای ناتو اعلام کرده اند که هشت پایگاه هوایی خود را در افغانستان به دولت این کشور واگذار می‌کنند.

حکومت افغانستان باید تا آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی کنترل حریم هوایی خود را بر عهده بگیرد که کمک به این روند را دولت جاپان بر عهده گرفته است.

آمریکا در پایان سال گذشته میلادی اعلام کرد که قرارداد کنترل حریم هوایی افغانستان را تمدید نمی‌کند.

هزینه قرارداد جدید کنترل حریم هوایی افغانستان، ۲۵ میلیون دالر است که از سوی دولت جاپان به افغانستان پرداخت می‌شود.

محمود شاه حبیبی، معاون بخش عملیاتی اداره مستقل هوانوردی افغانستان، چندی قبل از انتقال مسئولیت‌های کنترل حریم هوایی افغانستان از نیروهای ناتو و آمریکا به افغانستان تا شانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی خبر داده بود.

وی ضمن اعلام آمادگی کامل اداره مستقل هوانوردی افغانستان برای بر عهده گرفتن کنترل حریم هوایی کشور اظهار داشته بود که به منظور کنترل حریم هوایی، با یک شرکت خارجی قراردادی منعقد شده است.

حبیبی ادامه داد بود که اکنون که با یک شرکت خارجی قرارداد منعقد کرده‌ایم، ۸۰ متخصص از طریق این شرکت استخدام می‌کنیم و این متخصصین خارجی با افغان‌ها کار کرده و حریم هوایی افغانستان را کنترل خواهند کرد.

سیگار در گزارشی اعلام کرده بود که آمریکا در طول یک دهه گذشته ۵۶۲ میلیون دالر کمک مالی به سازمان هوانوردی افغانستان پرداخت کرده، اما دست آورد چندانی را در پی نداشته است و با وجود وعده‌های آمریکا، این کشور نتوانست تا در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی مسئولیت کنترل و حفظ حریم هوایی افغانستان را به متخصصان و نیروهای افغان واگذار کند.

وزیر ترانسپورت افغانستان نیز گفته بود که این کشور نتوانسته موسسه هوانوردی ملی این کشور را با استانداردهای سازمان بین‌المللی هوانوردی همسان کند و فارغ‌التحصیل‌های این انستیتیوت در سطح بین‌المللی اعتبار ندارند.

اگر دولت نتواند در زمان تعیین شده حریم هوایی‌ را کنترل کند، پروازهای خارجی به افغانستان قطع خواهد شد.

Author

About Author