مردم جاپان: حضور آمریکا را در کشور خود نمیخواهیم!

8f8a288d-c125-415a-b96b-0f6ec2163788ساکنان شهر اوکیناوا در اعتراض به حضور نظامی آمریکا در این منطقه بار دیگر به خیابان آمدند و خواستار تعطیلی پایگاه آمریکایی ها در این منطقه شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از ایرنا، دوازدهم اپریل مصادف با بیستمین سالگرد پیمانی است که آمریکا و جاپان با هدف بازگرداندن این زمین ها و تحت کنترل قرار گرفتن آن توسط دولت توکیو، با یکدیگر امضا کردند.

به همین سبب معترضان امروز سه شنبه بار دیگر در مقابل این پایگاه جمع شده و با در دست داشتن نوشته ها و شعارهای اعتراضی خواستار آن شده اند که این منطقه بار دیگر زیر نظر کشورشان اداره شود.

سال ۱۹۹۵ میلادی پس از آنکه یک زن محلی در اوکیناوا توسط سه سرباز آمریکایی مورد تجاوز قرار گرفت، دادگاه اعلام کرد که به دلیل چنین اقدامات غیراخلاقی و مخاطره انگیز برای کشور و منطقه، زمین این پایگاه باید به جاپان بازگردانده شود.

این موضوع باعث شادمانی مردم اوکیناوا شد اما تجمع کنندگان می گویند این شادمانی دیری نپائید چرا که اکنون طرفین در حال گفتگو و برنامه ریزی برای جابجایی پایگاه و کشاندن آن به داخل منطقه هستند.

تظاهرکنندگان که شمار آنها طبق گزارش «جاپان تودی» به دهها نفر می رسید شعار می دادند که حصارها را پایین بکشید و «فوتنما» را به جاپان بازگردانید.

«فوتنما» نام پایگاه نظامی است که نیروی هوایی آمریکا از سال ها قبل در اوکیناوا در اختیار گرفته و بسیاری از عملیات فرامرزی خود را از طریق همین پایگاه سازماندهی می کند.

بسیاری از مردم اوکیناوا از اینکه دولت جاپان در حال گفتگو با آمریکا برای انتقال این پایگاه به یک ناحیه دیگر است، ناخرسند هستند.

در سال های اخیر مردم اوکیناوا در سالگردها و به مناسبت های مختلف در مقابل این پایگاه تجمع کرده و خواستار پایان حضور نظامی آمریکا شده اند.

براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته در این کشور، بیش از ۷۰ درصد از ساکنان ‌اوکیناوا و مردم جاپان مخالف جابجایی پایگاه نیروهای آمریکا در این منطقه بوده و خواستار برچیدن کامل آن هستند.

آمریکا کنترل اوکیناوا را از پایان در جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۷۲ میلادی در اختیار داشته و این منطقه هنوز میزبان تعداد زیادی از نیروی ۴۷ هزار نفری آمریکا در جاپان است.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط منابع خبری متعدد حتی آسوشیتدپرس، پرسنل نظامی آمریکا در اوکیناوا طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی مرتکب بیش از ۱۰۰۰ مورد آزار جنسی در این کشور شده اند.

Author

About Author