عربستان سعودی داعش را به آسیای میانه می‌کشاند

طبق گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ آل‌سعود با محوریت بندر‌بن‌سلطان نقش محوری در سازمان دادن داعش و گروهای تکفیری در

طبق گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ آل‌سعود با محوریت بندر‌بن‌سلطان نقش محوری در سازمان دادن داعش و گروهای تکفیری در جنگ‌های سوریه و عراق داشته و می‌کوشد تا با هدایت داعش به منطقه قفقاز شمالی و آسیای‌میانه از تبعات حضور این نیروها در منطقه پیرامونی خود بکاهد. اکنون گروهی از اعضاء داعش درباغدیس و بدخشان در شمال افغانستان آماده ورود به تاجیکستان و آسیای‌میانه و گروهی نیز به زودی از مرزهای گرجستان وارد قفقاز شمالی خواهند شد است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عربستان همچنین به منظور عضوگیری برای داعش، اتباع آسیای‌میانه علی‌الخصوص  اتباع کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان را در غالب تورهای مسافرتی به عربستان دعوت می‌نماید، اکثر کارشناسان سیاسی معتقدند داعش در سوریه و عراق به بن‌بست رسیده و عربستان به دستور واشنگتن برای تنبیه مسکو ایشان را برای آتش‌افروزی در آسیای‌میانه و قفقاز شمالی مهیا می‌سازد.

تسلط بر آب تاجیکستان و میادین گازی ترکمنستان و احیاء قدرت جریانات تکفیری در چچن و داغستان این تصور که در صورت حضور داعش تعداد قابل ملاحظه‌ای از اتباع این کشورها به یاری ایشان می‌شتابند، را ایجاد کرده و انگیزه اصلی داعش در قبول این ماموریت محوله می‌باشد.

Author

About Author