عبدالله، بزرگان جهادی و متحدان سیاسی اش را جمع کرد

رئیس اجرائیه کشور بعد از صحبت های بی پیشینه در مورد حکومت وحدت ملی، صبح امروز با بزرگان و رهبران جهادی و متحدان سیاسی اش دیدار کرد.

13895350_1792467130964769_5856625963748432769_n

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه با نشر خبرنامه ای آورده است که این دیدار بالای مسایل مهم کشور، نظر متحدانش را گرفت.

در خبرنامه آمده است که رهبران و شخصیت‌های سیاسی، در کنار ابراز حمایت از برنامه‌ ها و دیدگاه ‌های اخیر رئیس اجرائیه کشور، بر تطبیق بی ‌قید و شرط مواد توافق ‌نامۀ سیاسی و عملی ‌شدن اصلاحات در نظام تاکید ورزیدند.

ریاست اجرائیه می گوید که انجنیر محمد خان، حاجی محمد محقق، صلاح‌ الدین ربانی، استاد عطامحمد نور، سترجنرال بسم ‌الله محمدی، امرالله صالح، داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه، محمد ناطقی، میرویس یاسین و نصرالله ارسلایی از جمله اشتراک کننده گان این دیدار بوده اند.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در سخنانی به مناسب روز جهانی جوانان، کارکردهای حکومت را زیر سوال برده و گفته بود :«اگر توافق نامه حکومت وحدت ملی به معنی ویتوی امر رئیس جمهور نیست، به معنی خودسری هم نیست. انشاالله به روز شنبه این صحبت ها را همراه رئیس جمهور افغانستان می داشته باشم و امیدوار هستم که عقل سلیم باشد تا درک از واقعیت های افغانستان وجود داشته باشد و زمان این گذشته است که کسی را به شیرینی و کلچه بازی بدهد.»

D8BA0703-B835-4A12-8EAC-21505BE54A33_w987_r1_s

وی به صورت غیرمستقیم به مشکلات موجود میان خودش و رئیس جمهور غنی اشاره کرد و گفت :«در هر حکومتی چه ائتلافی باشد، چه نه، بحث و مذاکره وجود دارد؛ اما کسی که حوصله بحث را ندارد، لیاقت ریاست ندارد، کسی که حوصله شنیدن ندارد.»

با این حال، صحبت های داکتر عبدالله با واکنش جدی ریاست جمهوری نیز روبرو شد، ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه ای گفت :«با درک شرایط حساس کشور لازم است نخبگان سیاسی، مقام‌های دولتی، علمای کرام، بزرگان اقوام و مردم شریف کشور با وحدت ‌نظر و حفظ اجماع لازم، به تلاش‌ های مشترک خود ادامه داده، تا بر تمام چالش‌ های موجود فایق آییم.»

در خبرنامه آمده است که با تأسف صحبت ‌های محترم داکتر عبدالله عبدالله در مطابقت با موازین و روحیۀ دولت ‌داری نبوده، زیرا اساس حکومت ‌داری بر اصول و ضوابط قانونی استوار و بر مبنای آن اجرآت صورت می‌ گیرد.

حال باید دید که امروز نشستی بین سران حکومت انجام می شود یا نه و در صورتی که این نشست برگزار می شود، چه مطالب و مباحثی رد و بدل خواهد شد؟

Author

About Author