سیاست های امریکا در سوریه شکست خورده است

فورد: مخالفان شرط کناره گیری اسد را فراموش کنندرابرت فورد، سفیر پیشین آمریکا در سوریه، سیاست‌‌های ایالات متحده در سوریه را کاملاً شکست خورده توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از اسپوتنیک، فورد که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به عنوان سفیر آمریکا در سوریه خدمت کرده و یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های اوباما در قبال سوریه است، اعلام کرد که وی پُست و جایگاهش را ترک گفته چرا که از اول هم بر این باور بود که سیاست کاخ سفید در نحوۀ مواجهه با بحران سوریه، «ناکارآمد است و راه به جایی پیش نخواهد برد». از این رو، وی بیش از این قادر به دفاع از این سیاست‌ها نخواهد بود. مقامات کاخ سفید در ماه فبروری سال ۲۰۱۴ کناره گیری فورد از سمتش را طی خبری تحت عنوان بازنشستگی وی از وزارت خارجه در رسانه ها منتشر کرده بودند.

این دیپلمات بازنشسته، پیش‌بینی ناخوشایندی از روند اتفاقات در سوریه ارائه می‌دهد و می‌گوید: «از گفتن آن نفرت دارم، اما نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در این جنگ جان خودشان را از دست داده‌اند و در صورت ادامه درگیری‌ها، این میزان به ۴۰۰ هزار تن هم خواهد رسید. حتی در صورت پایان بحران در سوریه، این کشور به این زودی‌ها به حالت عادی باز نخواهد گشت. بازسازی سوریه، دهه‌ها به طول خواهد انجامید.

بنا بر این گزارش، آمریکا تا کنون راهبردی سه جانبه را برای بازگرداندن صلح به این کشور جنگ-زده خاورمیانه به کار گرفته است. این راهبرد شامل انجام حملات هوایی بر ضد نیروهای داعش، آموزش و تجهیز شورشیان به اصطلاح میانه‌رو دولت بشار اسد و در نهایت سرنگونی رژیم قانونی سوریه، می‌باشد.

حملات هوایی گسترده‌ای که آمریکا از سپتامبر سال ۲۰۱۴، بدون مجوزی از سوی دولت قانونی بشار اسد آن را آغاز نموده، به شکست کشاندن داعش، ناکام و ناکارآمد بوده‌اند. این گروه تروریستی، هنوز هم بخش‌های گسترده‌ای از سوریه و حتی عراق را در تصرف خود دارد.

آمریکا هفته پیش، برنامۀ ۵۰۰ میلیون دالری که با هدف تجهیز و آموزش شورشیان به اصطلاح میانه‌رو به اجرا گذاشته بود، را متوقف نمود، چرا که اعلام شد طی این برنامه تنها، ۵ جنگجو برای مبارزه و مقابله با داعش آمادگی داشتند. در حال حاضر این کشور در تلاش است تا با طرحی جدید، شماری از رهبران شورشی مناسب و درخور را آموزش دهند و مجهز کنند. این در حالی است که بیشتر منتقدان باور دارند، این عده توان مقابله و ایستادگی در برابر داعش را نخواهند داشت.

آمریکا و غرب به صورت مکرر تأکید کرده اند که «بشار اسد» رئیس جمهور قانونی سوریه نباید در آینده این کشور هیچ جایگاه و نقشی ایفا کند. این در حالی است که به صورت روز افزونی، متخصصان و کارشناسان غربی بیشتری در مقایسه با قبل، بر این باورند که بشار اسد باید در آینده سوریه نقش داشته باشد. کنار گذاشتن وی از قدرت، تنها منجر به آشفتگی و هرج و مرج بیشتری خواهد شد.

در همین حال، مسکو به درخواست دمشق برای کمک به سوریه در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، پاسخ مثبت داده است. عملیات هوایی هر چند محدود روسیه در سوریه بر ضد گروه‌های تروریستی، که از اواخر سپتامبر شروع شده، تا کنون به عنوان اقدامی موفقیت‌آمیز مورد تحسین قرار گرفته است.

Author

About Author