سوءاستفاده نماینده گان از مصونیت پارلمانی

12919020_1056754174385702_1919794653_nپولیس افغانستان با تمام مشکلات و معضلاتی که در صفوف خود دارد، به عنوان حافظ امنیت و نظم در جامعه ایفای وظیفه می کند.

این قشر در سرما و گرما، در باران و برف، در آفتاب و سایه بر سر وظیفه حاضر بوده و تا حد امکان وظیفه اش را انجام می دهد و کوشش دارد تا نظمی در جامعه برقرار شود.

با توجه به گزارش هایی از فساد در صفوف نیروهای امنیتی و عدم حضور نیروهای باسواد در بین نهادهای امنیتی، پولیس ملی و ترافیک با برخوردهای غیرقانونی از سوی شماری از زورمندان، فرمانده هان، نماینده گان مردم در شورای ملی و خود مردم روبرو هستند.

عدم برخورد مناسب با پولیس در جای جای کشور به ویژه در پایتخت دیده می شود که در اکثر این موارد نیز پولیس ملی و یا ترافیک مورد توهین، لت و کوب و اهانت قرار گرفته و حتی مجروح شده است.

نجیب الله دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه، لت و کوب و توهین پولیس ملی و ترافیک از سوی شماری از نماینده گان و زورمندان را تائید می کند.

به گفته وی، متاسفانه به یونیفورم پولیس ملی و ترافیک احترام نشده و شماری از نماینده گان مجلس و زورمندان، مسوولان نظم در جامعه را لت و کوب می کنند.

در عین حال، منبع اظهار داشت که تمام موارد به این شکل، از سوی وزارت امور داخله مورد تحقیق قرار میگیرد و اظهارات هر دو طرف مورد نظر است.

دانش می گوید که لباس نظامی پولیس باید مورد احترام همه اقشار باشد.

از سوی دیگر، احمد الله موحد، نماینده ولایت نورستان در مجلس نماینده گان به خاورمیانه گفت :«کار و هدف وکلا، خدمت به مردم است و نباید به پولیسی که ممکن به وی رای داده است، اهانت کند.»

این نماینده که زمانی در کمیسیون مصوونیت و امتیازات مجلس حضور داشت، می گوید که لت و کوب و یا اهانت پولیس از سوی هیچ فردی مورد قبول نبوده و از سوی نماینده گان یک کار غیرقانونی خواهد بود.

موحد اظهار داشت که وکلا در کارهای غیرقانونی هیچ مصونیتی ندارند و باید به قانون و مجریان قانون احترام داشته باشند.

همچنین محمد هاشم اورتاق، نماینده ولایت جوزجان در مجلس نماینده گان در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت :«وکلا مصونیت ندارند که پولیس را لت و کوب کنند.»

به گفته وی، هرگونه لت و کوب و بی احترامی به پولیس ملی و ترافیک، تجاوز به حق آنها بوده و جرم پنداشته می شود مراجع عدلی و قضایی موظف هستند تا این گونه رفتارها را مورد پیگرد قرار دهند.

اورتاق افزود که شماری از نماینده گان از مصونیت پارلمانی خود سوءاستفاده می کنند و از این مصونیت در قسمت زورگویی و لت و کوب پولیس استفاده می کنند در حالی که باید از این مصونیت در حل مشکلات مردم و رفع مشکلات مقام های حکومتی استفاده کند.

با این حال، در بسیاری از موارد نیز دیده شده است که نیروهای پولیس ملی و ترافیک نیز، اعمال خارج از وظیفه انجام می دهند.

معاون سخنگوی وزارت امور داخله با تائید این موضوع، معتقد است که تمام موارد مربوط به پولیس ملی و ترافیک از سوی این وزارت مورد تحقیق قرار می گیرد و فرد خاطی به مراجع عدلی و قضایی سپرده می شود.

احمد الله موحد، نماینده نورستان در مجلس نیز می گوید که در بسیاری مواقع پولیس در اقدامی غیرمنطقی، موترهای نماینده گان را در مکان های مزدحم توقف داده و مورد بازخواست قرار می دهد.

به گفته وی، در این گونه مواقع احتمال هرگونه اقدام جنایی بر علیه نماینده گان وجود دارد؛ اما متاسفانه شماری از نیروهای پولیس به وظایف خود آشنا نیستند.

این در حالی است که در اواخر سال گذشته خورشیدی، به دلیل لت و کوب یک پولیس از سوی محافظین سمیع الله صمیم، نماینده مردم ولایت فراه در مجلس نماینده گان، مسیر رفت و آمد عمومی مسدود شده و به همین علت، یک زن باردار جان باخته بود.

Author

About Author