سقوط ولسوالی قلعه زال در کندز و ادعا های ضد و نقیض

Zal District 4از دو هفته بدینسو در گیری بین نیرو های امنیتی و طالبان مسلح در ولسوالی های قلعه زال و دشت ارچی ولایت کندز در شمالشرق افغانستان جریان دارد که در این در گیری ها تا هنوز ده ها تن از نیرو های امنیتی و طالبان مسلح کشته و زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شماری از اعضای شورای ولایت کندز و باشنده های محل می پذیرند که در پی حملات گسترده طالبان، ولسوالی قلعه زال سقوط کرده است؛ اما این خبر از سوی نهاد های امنیتی همواره تکذیب شده است.

امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز به خبر گزاری خاورمیانه می گوید که ۱۱ روز قبل طالبان مسلح توانسته اند که اداره ولسوالی قلعه زال را در کنترول خود در آورند.

آقای ولی می گوید که طالبان مسلح تعمیر ولسوالی و قوماندانی امنیه این ولسوالی را ماین گزاری کرده اند.

وی می گوید: “شهر قلعه زال، تعمیر ولسوالی و قوماندانی و سایر نقاط این ولسوالی در کنترول طالبان است، نیرو های امنیتی تلاش کرده اند که طالبان را به عقب برانند اما تا هنوز نتوانسته اند.”

عبدالصبور از باشنده های کندز نیز می گوید که طالبان مسلح تعمیر ولسوالی، قوماندانی و پوسته های امنیتی در حومه شهر قلعه زال را ماین گزاری کرده اند و نیرو های امنیتی تا هنوز نتوانسته اند این شهر را در کنترول خویش در آورند.

اما محبوب الله سعیدی ولسوالی قلعه زال به خبرگزاری خاورمیانه می گوید که تعمیر ولسوالی و قوماندانی امنیه قلعه زال در کنترول نیروهای امنیتی است و در سایر نقاط این ولسوالی طالبان حضور دارند.

سعیدی می پذیرد که طالبان در حملات تهاجمی شان بالای ولسوالی قلعه زال توانسته اند شماری از مناطق را از کنترول دولت خارج سازد؛ اما هنوز هم خبر از دست دادن اداره ولسوالی را نمی پذیرند.

وی می گوید: “تعمیر ولسوالی و قوماندانی در کترول ما است ولی در چهارطرفش طالبان حضور دارند، این مناطق به ساحه جنگی مبدل شده است، بازار آقتیپه و بازار قلعه زال هم در کنترول طالبان است.”

گرچند مسوولان در این ولایت از عملیات گسترده جهت پاکسازی این ولسوالی از وجود طالبان سخن گفته اند؛ اما به گفته باشنده های محل این عملیات ها نتیجه چندانی در پی نداشته است.

Author

About Author