سازمان عفو بین الملل: اردن منتقدان حکومت را به احکام سنگین زندان محکوم می کند

12822082_563542400473608_732379634_n

سازمان عفو بین الملل در آخرین گزارش خود با اشاره به ادامه ی سیاست پادشاهی هاشمی این کشور در اعمال فشار علیه آزادی بیان و تشکیل احزاب و ارگان های سیاسی، از نقض گسترده ی حقوق بشر در اردن انتقاد کرد.

در گزارش این سازمان آمده است: «مقام های اردن پرونده ی منتقدین حکومت را به دادگاه ها ارجاع می دهد. شکنجه، برخورد ناشایست و اعمال فشار علیه مخالفان نیز ادامه داشته است.

بر اساس قانونی تحت عنوان بازداشت اداری، حکومت اردن مخالفین خود را شکنجه داده است.»

چندی پیش نیز، کمیته ی مقابله با شکنجه سازمان ملل متحد در گزارشی نگرانی خود را پیرامون موارد استفاده از شکنجه علیه متهمین از سوی سازمان اطلاعات کشوری و آگاهی پولیس اردن ابراز داشته بود.

علیرغم ادعای اردن مبنی بر محاکمه ی نیروهای امنیتی متهم به شکنجه و قتل، گزارش اخیر سازمان عفو بین الملل این دادگاه ها را فاقد صلاحیت دانسته است.

از سویی دیگر تبعیض علیه زنان، عدم وجود قوانین مقابله با خشونت جنسی و دیگر اشکال خشونت، از انتقادهای تند عفو بین الملل حول اوضاع حقوق بشر در اردن بوده است.

بازگرداندن اجباری ده ها تن از آوارگان سوری که نقض آشکار قوانین بین المللی به شمار می آید، جان صد ها تن از سوری هایی را که به دنبال فرار از مناطق درگیری به خاک اردن هستند، به خطر انداخته است.

اردن در دو فقره قانون گذاری جنجال بر انگیز، زمینه های مشروعیت بخشی به سرکوب فعالان را آماده ساخته بود.

بر اساس قانون مبارزه با تروریسم مصوب سال ۲۰۰۶، هر گونه انتقاد از کشور های بیگانه بر اساس آن که احتمال می رود منجر به تنش روابط سیاسی اردن با آن کشور شود، جرم به حساب می آید.

همچنین بر اساس «قانون عقوبت»، انتقاد از پادشاه و برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز نیز از مصادیق جرم به شمار می آید.

Author

About Author