روند خروج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان متوقف شد

مقامات افغانستان و پاکستان توفق کرده اند آنعده از مهاجرین افغان که بدون مدرک قانونی در کشور پاکستان زندگی دارند، از روند خروج اجباری آنها جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اخیرا دولت پاکستان تصمیم گرفته بود مهاجرین افغان فاقد مدرک قانونی را از کشورش اخراج نماید و شماری از افغانها را به صورت اجباری اخراج کردند.

به دنبال اخراج شماری از مهاجرین افغان، سید حسین عالمی بلخی وزیرمهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، در راس یک هیات عالیرتبه دولتی عازم اسلام آباد پاکستان شد و پس از دیدار و گفت گو ها با مقامات پاکستانی، روند خروج  اجباری مهاجرین را متوقف ساخت.

آقای عالمی بلخی روز شنبه در یک نشست خبری درباره سفرش به پاکستان گفت: این سفر پر دستآورد بود و دولت پاکستان توافق کرده است که مهاجرین افغان را به شکل اجبارى اخراج نمى کند.

به گفته وزیر مهاجرین و عودت کنندگان براساس توافق افغانستان و پاکستان، به زودى پروسه ثبت نام ۱.۵ میلیون مهاجر افغان فاقد مدرک در پاکستان آغاز می‌شود.

آقای بلخی خاطرنشان کرد که  نگرانی هایی که مردم افغانستان در رابطه به مهاجرین در پاکستان داشتند، خاتمه یافته‌ و خدا کند که پروسه با همان کیفیتی که تنظیم شده پیش برود و مشکل به وجود نیاید.

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افزود که پاکستان وعده داده که افغانها را به گونه اجباری بیرون نکند و بر بنیاد برنامه تعیین‌شده، پس از این افغانهای بدون مدرک که ثبت نام و مدرک پناهند‌گی از پاکستان می گیرند با آنان مثل افغانهای که قبلا مدرک گرفته اند، برخورد خواهد شد.

براساس گزارش‌ها در یک ماه ۲۲ هزار پناهنده افغان به گونه اجباری از پاکستان اخراج شده‌اند.

وزیر مهاجرین گفت که تمرکز بیش‌تر در ایالت خیبرپشتون‌خواه است و یک کمیته مشترک با حضور نمایند‌گان افغانستان، پاکستان و نماینده پناهند‌گان تشکیل شده تا به مشکلات آنان رسید‌گی شود.

همچنین آقای بلخی گفت که حکومت افغانستان یک هیات ایرانی نیز دعوت کرده تا به کابل بیاید و در مورد پناهند‌گان افغان در ایران گفت‌گوهایی صورت گیرد و از سوی هم در آینده‌ها نشست سه‌جانبه‌ای میان افغانستان، ایران و پاکستان جهت رفع مشکلات پناهند‌گان افغان در این کشورها برگزار خواهد شد.

Author

About Author