رسوایی خاندان پادشاهی عربستان

610همزمان با ادامه یافتن حملات هوایی کشورهای موسوم به ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن که در روزهای اخیر موضوع جلسات شورای حقوق ‌بشر سازمان ملل متحد بوده است، ماهنامه‌ی فرانسوی «کوزت» ایمیل‌های تبادل شده میان دیپلمات‌های فرانسوی و سعودی را منتشر نموده است. بر اساس این ایمیل‌ها، دیپلمات‌های سعودی به نمایندگی از محمد بن نایف آل سعود، ولی عهد، معاون نخست وزیر و وزیر کشور از دولتمردان پاریس خواسته است نشان لژیون دونور، عالی ترین نشان افتخار فرانسه را به وی اعطا نمایند.

به دنبال گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر و محکومیت سیاست‌های عربستان سعودی و نقش مخرب رژیم آن در کشته و زخمی شدن صدها هزار تن از غیر نظامیان در درگیری‌های سوریه، یمن و عراق، انتقادات فراوانی از سوی جامعه‌ی بین المللی متوجه سران این کشور شده است. در بخشی از این ایمیل ها شاهزاده‌ی سعودی به روشنی به تلاش‌های عربستان برای ترمیم وجهه‌ی از میان رفته‌ی خود اشاره می کند. تلاش‌های سعودی با افزایش سفر‌های دیپلماتیک و نمایش قدرت نظامی همراه بود. در مانور نظامی ۱۸ روزه‌ی «رعد شمال» و با مشارکت نیروهایی از کشورهای عربی همسو با عربستان، ریاض بار دیگر برای جبران شکست سیاست های جنگ طلبانه‌ی خود به بزرگ‌نمایی رسانه‌ای ائتلاف‌های منطقه‌‌ای خاندان حاکم پرداخت.

از سویی با از سرگیری گفتگو‌های صلح در سوریه که نویدبخش پایان یافتن بحران ۵ ساله‌ی این کشور است، ریاض با تهدید از میان رفتن نقش اقلیمی خود مواجه است. علیرغم بهانه تراشی های ریاض برای دخالت نظامی مستقیم در سوریه و عراق به منظور جلوگیری از شکست نهایی گروه های تروریستی وابسته به آن، این طرح عربستان نیز در سیل تحولات منطقه و با سکوت رسانه ها بر شکست دیگر آل سعود سرپوش نهاد. تهدید وجودی که عربستان با آن درگیر است، ریاض را در ماه های اخیر به اقدامات مضحک همچون تروریستی خواندن حزب الله لبنان هم‌پیمان دولت مردمی سوریه و قطع روابط دیپلماتیک با ایران سوق داده است تا بدین طریق بتواند پس از توافق هسته‌ای از بار ایزوله شدن رژیم سعودی بکاهد.

با این حال انفعال عربستان سعودی، اوباما را نیز به واکنش وادار نمود؛ اوباما در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی آتلانتیک تأکید کرد عربستان باید یاد بگیرد چگونه با ایران تعامل داشته باشد. در همین راستا احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه با سفر به تهران پیام ریاض مبنی بر درخواست برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران را به دولتمردان ایران رساند. ناظران جنگ افروزی، همکاری نظامی مستقیم با تل آویو برای مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطینی و حزب‌الله در لبنان و اشغال بخشی از خاک عراق را در سایه‌ی سردرگمی عربستان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی خود، از اقدامات کودکانه‌ی احتمالی ریاض در آینده به شمار آورده‌اند.

Author

About Author