دوره کاری اعضای مجلس تا اعلام نتایج انتخابات پارلمانی تمدید شد

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه ای دوره کاری اعضای مجلس نمایندگان را تا اعلام نتایج انتخابات پارلمانی تمدید کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه ای دوره کاری اعضای مجلس نمایندگان را تا اعلام نتایج انتخابات پارلمانی تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بر اساس قانون اساسی افغانستان، دوره کاری مجلس نمایندگان افغانستان روز اول سرطان (یعنی تا دو روز دیگر) سال جاری پایان می‌یافت.

قانون اساسی افغانستان زمان برگزاری انتخابات را ۳۰ تا ۶۰ روز پیش از اول سرطان پیش‌بینی کرده است.

اصلاح نظام انتخاباتی، از جمله مواردی است که در توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان بر آن تاکید شده اما با وجود گذشت بیش از دو ماه از تشکیل کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، اقدامی عملی در این راستا صورت نگرفته است.

ریاست جمهوری اعلام کرد که با تاسی از احکام صریح قانون اساسی مبنی بر فعالیت مستمر قوای ثلاثه، تداوم قانون ‌گذاری و اعمال حاکمیت از سوی نهادهای سیاسی تعریف شده در آن؛ با توجه به مشکلات تخنیکی و مالی که باعث تاخیر در برگزاری انتخابات شد؛ با درنظرداشت ضرورت اصلاحات لازم در نظام انتخاباتی کشور؛ با توجه به تهدیدات جدی و حاد امنیتی که برگزاری انتخابات را با موانع زیادی روبرو نموده است.

ارگ ریاست جمهوری در این بیانیه تاکید کرده است که نظر به احکام قانون اساسی، با توجه به رویه در موارد قبلی و نظریات “دادگاه عالی” (ستره محکمه)، شورای ملی افغانستان به حیث نهاد قانون ‌گذاری و یکی از ارگان‌ های تمثیل کننده حاکمیت ملی، تا زمان اعلان نتایج انتخابات ولسی‌جرگه، به کار خود ادامه خواهد داد.

در بیانیه افزوده شده که حکومت متعهد است از طریق مراجع مسئول ظرف یک ماه دیگر، تاریخ برگزاری انتخابات را تعیین و تقویم انتخاباتی را اعلان نماید.

Author

About Author