دست مداخله گر در امور داخلی باید قطع شود

12570821_10207819787308631_296705659_nنماینده گان مجلس در برابر گفته های وزیر امور خارجه امریکا، به شدت واکنش نشان داده و این ادعاها را مداخله رسمی در امورات داخلی کشور دانستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نماینده گان بیشتر وقت خود در ساعت امتیازی امروز (۲۳حمل) را به واکنش در برابر گفته های دو روز پیش جان کری اختصاص دادند.

محمد سرور عثمانی، نماینده مردم فراه در مجلس نماینده گان امضای موافقت نامه های امنیتی و استراتیژیک با امریکا را بی مورد و بی فایده دانسته و اظهار داشت که به اساس این موافقت نامه ها، امریکا در برابر هیچ مورد امنیتی و تعرض پاکستان در خاک کشور واکنش نشان نداده است.

به گفته وی، امریکا از این موافقت نامه ها بیشتر به دنبال رسیدن به اهداف خود بوده و بر اساس آن، ۹ پایگاه نظامی برای هدف قرار دادن روسیه، چین و ایران در خاک افغانستان بنا کرد و این موافقت نامه برای افغانستان بی بهره بوده است.

عثمانی اظهار داشت که هیچ تعهدی از جمله تجهیز قوای هوایی و زمینی افغانستان از سوی امریکا بر اساس موافقت نامه امنیتی با امریکا عملی نشده است.

این نماینده مردم فراه تصریح کرد که در کنار عدم تعهد به مواد موافقت نامه، حالا وزیر امور خارجه امریکا آمده و سیاست خارجی افغانستان را تعیین می کند.

وی این رویکرد را مداخله صریح در امورات داخلی کشور دانسته و بیان داشت :«امورات داخلی کشور به کسی ارتباط ندارد و اگر انتخابات نشود، شرم آور است و باید خودمان از خاک خود دفاع کنیم.»

در عین حال، شماری از نماینده گان دیگر نیز با تائید گفته های عثمانی، سفر کری در شرایط فعلی که بحث مشروعیت و یا عدم مشروعیت حکومت وحدت ملی و آغاز فصل جنگ است را سوال برانگیز دانستند.

به باور نماینده گان، با تمدید کار حکومت وحدت ملی، رهبران این حکومت دیگر به فکر اصلاحات نبوده و به فکر ۵ سال حکومت شان خواهند بود.

در عین حال، نماینده گان مجلس از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند که اگر جان کری در مورد بقای آنها تصمیم میگیرد؛ در مورد جزئیات صحبت های دیگر در موارد دیگر که پشت درهای بسته بود قدرت توضیح داشته باشند.

گفتنی است که روز شنبه هفته روان، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در یک سفر از قبل اعلام نشده، به کابل آمده و مدت کار حکومت وحدت ملی ـ که خودش بنیان گذار آن بود ـ را برای ۵ سال تمدید کرد.

Author

About Author