درمان تومورهای سرطانی با براکی تراپی در ایران

دانشمندان هسته ای ایران توانستند با تولید دانه های فلزی موسوم به «seeds» به منظور استفاده در درمان های به روش «براکی تراپی» گام مهمی را در علاج تومورهای سرطانی بردارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براکی تراپی (Brachytherapy) نوعی رادیوتراپی یا همان پرتودرمانی است که به جای اینکه تمام بدن بیمار تحت تشعشع قرار بگیرد ماده پرتو زا در داخل تومور سرطانی، کاشته می شود.

به این دانه فلزی یا بذر که حاوی مواد رادیو اکتیو است و توسط جراح درون تومور سرطانی قرار داده می شود«seeds» گفته می شود که دانشمندان مرکز تحقیق و توسعه سازمان انرژی اتمی ایران توانستند این دانه فلزی را تولید کنند.

پیشتر، ایران این دانه یا چشمه رادیواکتیو را از مریکا و آلمان وارد می کرد ولی در پی تحریم ها برای واردات آن با مشکل روبرو شد؛ اما در سال های گذشته پژوهشگران مرکز تحقیقات سازمان انرژی اتمی ایران با تلاش خود توانستند این چشمه ها را در کشور خود تولید کنند.

پژوهشگران ایرانی اعلام کردند که مراحل تولید این رادیو دارو به طور کامل از صفر تا صد در داخل کشور انجام می گیرد. همچنین این دانشمندان می گویند این توانایی وجود دارد که بتوانند از این چشمه ها برای درمان انواع سرطان ها مانند سرطان پروستات، پلاک های چشمی، سرطان پانکراس و سرطان سینه نیز تولید کنند.

Author

About Author