دانشگاه دختران تبدیل نمی شود

151225111251_afghanistan_new_parliament__976x549_arg_nocreditبر اساس تصمیم تازه وزارت تحصیلات عالی، دختران کامیاب شده در امتحان کانکور نمی توانند از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر و یا از یک ولایت به ولایت دیگر تبدیل شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی برای پاسخگویی به سوالات نماینده گان در مورد امتحان کانکور ۱۳۹۴، مشکلات موجود در راه دختران و سرنوشت ناکامان و بی نتیجه های این امتحان به نشست عمومی مجلس فرخوانده شده بود.

بیشتر سوال نماینده گان به تبدیلی دانشگاه و یا ولایت دخترهای کامیاب اختصاص داشت و در کنار آن نیز مشکلات آنها از بابت لیلیه و یا حضور در ولایت های ناامن از جمله دیگر سوالات نماینده گان بود.

فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی نیز در پاسخ به این سوالات اظهار داشت که تمام شاملین در امتحان کانکور، ۵ انتخاب داشته اند و در زمان درس مکتب شان نیز به آنها آگاهی داده شده بود که در انتخاب خود دقت لازم داشته باشند.

بانو مومند اظهار داشت که به همین اساس به دختران حاضر در امتحان کانکور اعلام شده بود که بعد از کامیابی، حق تبدیلی دانشگاه و یا ولایت کامیاب شده را ندارند.

به باور وی، اگر امر تبدیلی برای دختران در نظر گرفته شود، ممکن است که یک دانشگاه در ولایت ناامن از حضور دختران خالی باشد و در دیگر دانشگاه نیز هیچ جایی برای دختران نباشد و این امر شفافیت امتحان کانکور را زیر سوال می برد.

بر اساس معلومات منبع، در حدود ۸۰ درصد شاملین امتحان کانکور سال گذشته به دانشکده های دلخواه خود راه یافته اند و برای حل مشکلات لیلیه و محل بود و باش دختران در ولایت ها نیز کمک های خوبی جذب شده است که با روی دست گرفتن تبدیلی، ممکن است این کمکها نیز قطع شود.

با این حال، بانو مومند افزود که در همکاری با موسسات و دانشگاه های خصوصی در تلاش برای جذب آن عده از شاملین کانکور هستند که بی نتیجه مانده اند.

وی در مورد نگرانی از غیرحاضری دانشجویان دانشگاه های خصوصی و گرفتن مدرک تحصیلی آنها اظهار داشت که این مشکل در سال جدید به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته و هیچ غیرحاضری نمی تواند مدرک تحصیلی دریافت کند.

در عین حال، وزیر تحصیلات عالی اظهار داشت که در کانکور سال ۱۳۹۴ حدود ۱۹۸هزار و ۱۵۰ نفر اشتراک کرده بود که از بین آنها ۵۸ هزار دانشجو به نهادهای تحصیلی عالی دولتی و ۶۰ هزار در نهادهای خصوصی و نیمه‌ عالی معرفی شده است.

وی همچنین میزان کامیاب های کانکور را نسبت به سال گذشته ۳۵ اعشاریه ۸۵درصد عنوان کرده و این رویکرد را به شفاف بودن امتحان کانکور وابسته دانست.

Author

About Author