خودداری برزیل از پذیرش سفیر جدید اسرائیل

12696435_1024026800991773_818102895_o 1

با گذشت ۴ ماه هنوز برزیل «دانی‌دیان» را به عنوان سفیر جدید اسرائیل در این کشور نپذیرفته است.

امری که سبب شده است تا بحران سیاسی میان ریودوژانیرو وتل آویو بالا بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پایگاه خبری “تل آویو تایمز” به نقل از پایگاه خبری عبری”تایمز آو اسرائیل” ، “کارلوس ماران” نماینده پارلمان برزیل انتصاب دیان را توهین به برزیل دانست و گفت: شهرک‌ نشینان، زمین دیگران را دزدیده‌اند و ما انتخاب آنان را به عنوان نماینده دولت و مردم اسرائیل نخواهیم پذیرفت.

این در حالی است که دیان۶۰ ساله رئیس شورای شهرک ‌نشین “شهرک یشع” در کرانه باختری بود ومدیریت کل شهرک‌های یهودی ‌نشین واقع در کرانه باختری را از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ بر عهده داشت.

همچنین ماران در ادامه اظهار داشت: این مسأله شبیه آن است که دولت آلمان یکی از افسران سابق اردوگاه های نازی را به عنوان سفیر خود در برزیل انتخاب کند یا مانند این است که دولت شیلی یکی از نگهبانان زندانهای جنرال پینوشه یا آفریقای جنوبی یکی از شکنجه گران دوران نظام آپارتاید خود را به عنوان سفیر به برزیل تعیین کند.

حساسیت گروه های چپ‌گرا و طرفدار فلسطین در برزیل پس از حمله اسرائیل به غزه شدت گرفت که با افزایش فشار‌های داخلی ، دولت خانم “روسف” موضع گیری تندی علیه اسرائیل اتخاذ نمود که به تنش دیپلماتیک منجر شد و سفیر اسبق پس از مدتی برزیل را ترک و «ردا منصور» (سفیر کنونی) جایگزین وی شد.

این در حالی است که انتخاب و معرفی دیان تنها یک سال پس از معرفی و اعزام «ردا منصور »است.

بخش عمده مردم برزیل مخالف تعیین دیان به عنوان سفیر جدید اسرائیل در این کشور هستند و این مسأله به یکی از تیترهای اصلی و ثابت روزنامه‌ها و رسانه‌های برزیلی تبدیل شده است.

روزنامه عبری یدیعوت آحارنوت نوشت: دولت برزیل با ارسال نامه ای از سوی رئیس‌جمهور این کشور، خواستار لغو انتصاب دایان شده است.

دیلما روسف در این نامه خاطر نشان کرده است که موافقت با انتصاب این سفیر، به معنای موافقت ضمنی برزیل با شهرک سازی ها در کرانه باختری با وجود مخالفت های سازمان ملل تلقی خواهد شد، بنابراین به دلیل نگرانی از این اتفاق با تعیین وی مخالف است.

آحارنوت در ادامه افزود: درحالی که اسرائیل به برزیل به عنوان یک کشور استراتژیک نگاه می کند، در صورتی که نتانیاهو بر انتصاب دایان اصرار کند، روابط تل آویو و برازیلیا تیره میشود، لغو انتصاب سفیر جدید سیلی محکمی به اسرائیل و کابینه خواهد بود.

زیپی حوتوبیلی معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در این زمینه گفت: برای بار نخست در دنیا است که یک سفیر اسرائیلی به علت عملکرد و مواضع ایدئولوژیک خود پذیرفته نمیشود و این روند خطرناک است.

حوتوبیلی در نشست خبری خود گفت که برزیل متأثر از فشارها و اعمال نفوذهای مؤسسات و نهادهای حامی فلسطین در این کشور، از پذیرفتن سفیر جدید اسرائیل سر باز میزند .

به نوشته روزنامه اسرائیلی معاریو یکی از یهودیان صاحب نفوذ مقیم برزیل از دولت اسرائیل درخواست کرده تا به هیچ وجه از درخواست و حق خود در معرفی سفیر دلخواه خود کوتاه نیاید چراکه بحران کنونی فرصتی برای آزمایش توان اسرائیل در دنیا است.

در همین راستا ودر پی عدم پذیرش سفیر تعیین شده از سوی اسرائیل در برزیل ، اسرائیل از آن بیم دارد که این موضوع بدعتی در سایر کشورها و نیز در منطقه آمریکای لاتین ایجاد کند به نحوی که سایرکشورها نیز دیپلمات‌های اسرائیلی را که شهرک نشین هستند نپذیرند.

عدم تعیین سفیر جدید در برزیل ضربه سنگینی برای اسرائیل محسوب می شود .

روزنامه های برزیلی با توجه به اینکه دایان مخالف تشکیل دولت فلسطینی است و در این جهت فعالیت می کند، از این موضوع غافل نبوده اند که مخالفت با تعیین وی به عنوان سفیر فقط در عرصه دیپلماسی محدود نمی شود و ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت.

Author

About Author