جنگ داخلی با رهبری خارجی!!

150530082323_kunduz_640x360_bbc_nocreditبیش از یک هفته از سقوط کندز و خارج شدن زندگی عادی برای مردم این شهر و ولسوالیهای اطراف آن می گذرد؛ اما هنوز هم این شهر در ناآرامی است و مردم آن به ولایت های دیگر پناه برده اند.

هرچند نیروهای امنیتی کشور با شجاعت و شهامت توانسته اند، حملات را دفع کرده و در حال حاضر نیز به جنگ با مخالفان مصروف هستند؛ اما هنوز هم زندگی عادی در این شهر حکمفرما نشده است.

مردم با جرات به بازار آمده نمی توانند، مواد غذایی به راحتی در شهر پیدا نمی شود و یا اگر می شود با قیمت بالا در دسترس مردم است، مکاتب و ادارات دولتی تعطیل هستند، رفت و آمد موترها به ندرت دیده می شود و چندین مشکل دیگر.

سید سرور حسینی، سخنگوی فرماندهی پولیس کندز در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت :«نیروهای امنیتی در مواضع خود هنوز هم جابجا هستند و برخی درگیریهای پراکنده همچنان در شهر وجود دارد.»

به گفته وی، شهر تا هنوز هم (سه شنبه ۱۴ میزان) به صورت کامل پاکسازی نشده و طالبان در منازل مردم جابجا شده و از آنجا بالای نیروهای امنیتی حمله کرده و ایجاد ناآرامی دارند.

حسینی افزود که در حال حاضر، بخش اعظم شهر در تصرف نیروهای دولتی بوده و عملیات پاکسازی نیز جریان دارد تا به صورت کامل شهر از وجود مخالفان پاک شود.

از سوی دیگر، منبع تصریح کرد که ادارات دولتی، مکاتب و موسسات خصوصی از همان ابتدای جنگ کندز مسدود شده و تا حال باز نشده اند و تمام کارهای دولتی معطل مانده است.

بر اساس معلومات سخنگوی فرماندهی پولیس کندز، مردم هم حال و روز خوبی ندارند و در صورتی که صدای کدام فیر شنیده نشود به بازار می آیند و با اندک صدای فیری، دوباره از شهر گم می شوند و به خانه ها پناه می برند.

حسینی همچنین اظهار داشت که مردم از اندک فرصت برای یافتن مواد غذایی استفاده می کنند و مردم به نوعی از زنده گی خسته شده اند چون به صورت آزاد در شهر رفت و آمد نمی توانند.

اما نکته مهمتر از همه حضور عناصر خارجی در جنگ کندز و هدایت این جنگ داخلی است.

سید سرور حسینی در این رابطه می گوید که در کنار جنگجویان خارجی در صفوف طالبان، شماری از جنرالان پاکستانی رهبری جنگ کندز را به عهده داشتند و به صورت رسمی این جنگ را هدایت می کردند.

وی اظهار داشت که این جنرالان تا بعد از سقوط شهر کندز به دست طالبان در کندز حضور داشتند؛ اما بعد از آغاز عملیات نیروهای امنیتی افغان، این جنرالان به شکل بی شرمانه و ذلیلانه از شهر خارج شدند.

به گفته منبع، این جنرالان با استفاده از تابوت و به شکل مرده و با پوشیدن لباس های زنانه از شهر خارج شدند و حال معلوم نیست که در کدام منطقه جابجا شده اند.

در همین رابطه، فاروق بشر، آگاه امور سیاسی به خاورمیانه گفت که جنرالان پاکستانی از ابتدای حکومت مجاهدین تا حال، در امور افغانستان مداخله داشته اند و دارند.

وی می گوید که جنرالان پاکستانی به خواست سازمان استخباراتی پاکستان (آی اس آی) به افغانستان می آیند و به دنبال تامین اهداف طالبان و آی اس آی هستند.

بشر تصریح کرد که روسای جمهور و اجراییه کشور نیز بارها گفته اند که پاکستان طالبان را حمایت، تربیه و تمویل می کنند.

بر اساس اظهارات منبع، در زمان سقوط طالبان در افغانستان توسط نیروهای ناتو، در حدود سه هزار عسکر پاکستانی به پاکستان انتقال داده شده بود و این امر نشان می دهد که آنها مستقیما بر امور داخلی افغانستان مداخله می کنند.

این آگاه امور سیاسی، علت و علل مداخله جنرالان پاکستانی در امور داخلی و حضور آنها در جنگ افغانستان را چند موضوع بیان داشت؛ افغانستان حکومتی داشته باشد که از پاکستان فرمانبرداری داشته باشد، خط دیورند از سوی افغانستان به رسمیت شناخته شده و دیگر در این موضوع مداخله نشود، طالبان ۵۰ درصد در حکومت حضور داشته باشند، اموال تجاری پاکستان بدون پرداخت مالیه به آسیای مرکزی انتقال یابد و روابط افغانستان با هند تیره گردد.

به باور بشر، جنرالان پاکستانی و آی اس آی برای رسیدن اهدافشان هر عملی که بخواهند در افغانستان انجام می دهند و منابع بین المللی به ویژه همپیمانان امنیتی افغانستان مداخله کرده و در پی حل آن باشند.

قابل ذکر است که سقوط کندز با فجایع ضد بشری از سوی مخالفان همراه شده و واکنش جدی حکومت های جهان را به دنبال داشته است.

خبرگزاری خاورمیانه

کابل- افغانستان

Author

About Author