تغییر موضع سازمان ملل در قبال ائتلاف سعودی

بان-کی-موندبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که نام ائتلاف سعودی را که علیه یمن دست به جنگ زده است را به صورت موقت از لیست سیاه ناقضین حقوق کودکان حذف کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این اقدام دبیر کل سازمان ملل در حالی صورت گرفت که تنها چند ساعت پیش نماینده عربستان در سازمان ملل متحد گزارش اخیر این سازمان درباره اوضاع یمن و متهم شدن ائتلاف عربی به نقض حقوق کودکان در این کشور را به باد انتقاد گرفت.

با آنکه سازمان ملل گفته است که این اقدام تا زمان بررسی مشترک سازمان ملل و ائتلاف درباره موارد کشته و زخمی شدن کودکان در حملات علیه یمن است؛ عبدالله معلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل مدعی شد که تصمیم حذف نام ائتلاف عربستان از لیست نقض کنندگان حقوق کودکان در یمن نهایی و بی‌قید و شرط است.

‘عبدالله المعلمی’ گفت:‌ ‘صدور این گزارش می تواند به اهداف مذاکرات صلح یمن آسیب های جدی وارد کند؛ چرا که ما اکنون پیگیر مذاکرات یمن در کویت هستیم و سرسختانه برای پایان دادن به خشونت ها در یمن تلاش می کنیم.’

سازمان ملل روز جمعه سوم جون ائتلاف سعودی را در لیست سیاه کشورها و گروه‌های مسلح ناقض حقوق کودکان در جنگ‌ها و درگیری‌ها قرار داد.

در این گزارش آمده  بود که ائتلاف سعودی مسئول ۶۰ درصد کشته  و زخمی شدن کودکان یمنی در سال ۲۰۱۵ بوده است. اما اعمال فشارهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و لابی‌گری‌های سعودی‌ها منجر شد تا سازمان ملل از این موضع خود عقب‌نشینی کند.

این گزارش با واکنش شدید عربستانی ها و خشم آن ها مواجه شد.

Author

About Author