بن لادن رفت؛ ناامنی و مشکلات همچنان باقی است

62BF73D1-7584-4B73-938D-5FF779E99B6F_cx0_cy5_cw0_mw1024_s_n_r1روز دوم ماه می مصادف است با سالروز کشته شدن بن لادن، رهبر شبکه القاعده.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پنج سال پیش در چنین روزی، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در یک کنفرانس خبری عاجل، از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده در خاک پاکستان خبر داد.

اوباما گفت که نیروهای فوق ویژه دریایی امریکا در یک عملیات فوق سری، بن لادن را در خانه اش در شهر ابوت آباد پاکستان کشته اند.

با این حال و با وجود کشته شدن رهبر این شبکه و کمرنگ شدن فعالیت آن در سایه اقدامات داعش، از سال ۱۹۸۸ میلادی که اسامه بن لادن القاعده را تاسیس کرد، شاخه‌ های این گروه شبه نظامی در چند قاره پدیدار شده است.

اگرچه گروه تروریستی داعش به عنوان اصلی‌ ترین تهدید تروریستی و افراطی حال حاضر محسوب می ‌شود؛ اما شاخه ‌های القاعده پایگاه ‌ها و قلمروهای خود را همچنان حفظ کرده ‌اند.

القاعده در شبه جزیره عرب در جنوری سال ۲۰۰۹ میلادی از طریق ادغام شاخه ‌های یمنی و سعودی القاعده تشکیل شد و از سوی واشنگتن به عنوان فعال ‌ترین شاخه این شبکه افراطی به ویژه در یمن محسوب می‌ شود.

پیش از شکل گیری القاعده در شبه جزیره عرب، القاعده در یمن مسئولیت حمله اکتوبر سال ۲۰۰۰ میلادی به ناوشکن نیروی دریایی امریکا موسوم به یو اس اس کول در دریای عدن را که در آن ۱۷ پرسونل نظامی امریکا کشته شدند، به عهده گرفت.

جبهه النصره برای نخستین بار در جنوری سال ۲۰۱۲ میلادی یعنی ۱۰ ماه پس از آغاز اعتراضات ضد دولتی در سوریه که از سوی دولت سرکوب شده بود، پدیدار شد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی هنگامی که “گروه سلفی الجزایر برای موعظه و جنگ” با بن لادن بیعت کرد، القاعده در مغرب اسلامی تشکیل شد.

در سپتمبر سال ۲۰۱۴ میلادی القاعده راه اندازی شاخه ‌ای در جنوب آسیا موسوم به القاعده در شبه جزیره هند را اعلام کرد که پایگاهش افغانستان، پاکستان، هند، بنگله دیش و میانمار را پوشش می ‌دهد.

برآورد شده که این گروه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نیرو دارد؛ اما با گروه‌ هایی که هزار نیروی بیشتر دارند همچون شورشیان طالب افغانستان و پاکستان مرتبط است.

گروه شباب که از دادگاه‌ های اسلامی سومالی ریشه می ‌گیرد، رهبری یک شورش مسلح را به عهده داشت که سومالی را از سال ۱۹۹۱ میلادی گرفتار ناآرامی و آشوب کرد و در سال ۲۰۱۰ میلادی با القاعده بیعت کرد.

حال با گذشت ۵ سال از کشته شدن بن لادن، القاعده در افغانستان که یک پایگاه قوی آنها بود، با افول روبرو شده است؛ اما چندی پیش مقام های امنیتی کشور اظهار داشتند که القاعده نباید نادیده گرفته شود.

به گفته این مقام ها، القاعده در حاشیه درگیری های دولت با گروه های افراطی و تروریستی داعش و شورشیان طالب، در حال تجهیز بوده و ممکن است دوباره ظهور کند.

اما بعد از مرگ بن لادن، القاعده دیگر توانایی لازم را ندارد در حالی که کشته شدن بن لادن به عنوان عامل اصلی حادثه ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در امریکا، نتوانست امنیت در افغانستان را تامین کند و با رفتن وی، امنیت نیز کم کم از افغانستان رخت بست.

از سوی دیگر، پاکستان نیز به عنوان منبع و مامن اصلی شورشیان طالب و القاعده، از اقدام جدی در قبال این گروه ها ابا ورزیده و در تلاش برای افزایش ناامنی بعد از بن لادن در افغانستان است.

در عین حال، باراک اوباما به تازگی گفته است :«امیدوارم اسامه بن لادن سرکرده القاعده در زمان مرگش به این نتیجه رسیده باشد که امریکا توانست وی را برای گرفتن خونخواهی سه هزار نفری که در حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ در نیویارک کشته شدند، دستگیر کند.»

وی اظهار داشت که اگر اقدامات امریکا نبود سالیان درازی طول می کشید که بن لادن بار دیگر از محل اختفای خود خارج شود.

Author

About Author