انتظار اجرای وعده های اصلاح میان اینهمه اختلاف و فساد داخلی، تا کی ؟

iraqطی چند سال اخیر مواضع ضد و نقیض جریان صدری به رهبری مقتدی صدر در عراق دیده میشود. از عهدنامه نوشتن و نقض ان گرفته تا مبارزه با نیروهای امریکایی بعد از اشغال امریکا و پشتیبانی از هم پیمانان امریکایی خود، در دست گرفتن وزارت در دولت مالکی و بعد درخواست استعفایش و اکنون اعتراض ها علیه دولت حیدر العبادی، درخواست اجرای اصلاحات و ادعای از بین بردن فساد.

در مدت اخیر ادعاهای رهبر جریان صدری، مقتدی صدر، درباره ی از بین بردن فساد و دعوت مردم هم پیمانش برای راهپیمایی در خیابانهای عراق و در پایتخت، بغداد، افزایش یافته است.

ابتدا تعداد زیادی از یاران و پیروانش به حرفهایش بها میدادند تا جایی که یکی از تجمع ها و راهپیمایی ها سرانجام به اشوب گری و اشغال ساختمان پارلمان عراق در منطقه الخضراء و تخریب بخش هایی از ان منتهی شد. با علم به اینکه اینگونه اتفاقات در عراق، به ویژه انهایی که توسط طرفداران جریان صدری صورت میگیرند، میتوانند باعث ایجاد اختلافات و درگیری های سیاسی و داخلی شدید گردد و این اختلافات از قبل بین احزاب سیاسی و طرفدارانشان وجود داشته است.

دعوت رهبر جریان صدری گسترش یافت و اخرین انها روز جمعه (۴ اسد) بود که از یارانش خواست راهپیمایی باشکوهی در میدان التحریر بدون توهین و شعار برگزار کنند. در اغاز مقتدی صدر در محل تجمع حضور داشت و بلافاصله پس از رفتن وی شرکت کنندگان درحالیکه شعارهای تندی درخصوص فرارسیدن زمان ریشه کن کردن فساد تکرار میکردند، عقب نشینی نمودند.

واکنش های شرکت کنندگان بیانگر ملال انها از وعده های متکرر و مستمر صدر در باب از بین بردن فساد، ایجاد تغییرات ریشه ای در دولت و نوسازی عراق بود که هیچ پیشرفتی در این زمینه ها دیده نمیشود.

ملت عراق میخواهد بداند اشوب ایجاد شده توسط مقتدی صدر به کجا منتهی میشود، چه پیشرفتی حاصل خواهد شد و نقشه ی صدر برای از بین بردن فساد حکومتی چیست؟ چرا که از وقتی که مقتدی صدر اعتراضاتش را شروع کرده مسائل بدتر شده و اختلافات بین احزاب سیاسی مختلف در پارلمان از ماه حوت سال گذشته تا به امروز پابرجاست.

اختلافات بین جریان صدر و هم پیمانانش مانند اختلاف با مالکی از دیگر مسائلی است که باعث نارضایتی طرفداران صدر و لبریز شدن کاسه صبرشان شده. در دوران ریاست مالکی جریان صدر او را تایید کرد و شروع اختلافات، سفر مالکی به واشنگتن بود که در ان زمان دفتر صدری بیانیه ای صادر کرد که در ان از سفر مالکی انتقاد کرده و انرا مددخواهی از امریکا دانست. امریکایی که بدون کمک متحدانش عراق را به لبه ی پرتگاه سیاسی کشانده بود. مالکی نیز بیانیه را توهین عمدی و دروغین خواند. همچنین اختلافات بین مقتدی صدر و قیس خزعلی که باعث جدایی کامل بین جریان صدری، خط صدری و همچنین گروه “عصائب اهل الحق” شد. درحالیکه قیس خزعلی تاکید کرد دلیل این اختلاف و جدایی، اختلاف نظر بینشان بود که باعث تیرگی روابط شد.

این اختلافات پیش امده اثر نامطلوبی روی ملت عراق دارد. اگر رهبران احزاب سیاسی نتوانند اختلافات را کنار گذاشته و کنار یکدیگر بایستند چگونه خواهند توانست کشور را رهبری، فساد را ریشه کن و حکومتی بنا کنند که عراق را از چاه بیرون بکشد؟

هنوز ملت عراق میپرسد انتظار تا کی…؟

Author

About Author