اختلافات طالبان، حکومت با کی گفتگو می کند؟؟؟

afghan-taliban1هرچند اختلاف بین طالبان، چند بار خود را نشان داد؛ اما بعد از مرگ ملامحمد عمر و تعیین شدن ملااختر محمد منصور به عنوان رهبر جدید این گروه، حالا اختلافات این گروه به صورت واضح تر و برجسته تر مطرح می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در تازه ترین مورد از اختلافات، گزارش ها حاکی از درگیری درونی بین مخالفان و موافقان ملااخترمحمد منصور در جنوب افغانستان است.

ملا اختر محمد منصور حدود یک ماه پیش و پس از نشر و تایید خبر مرگ ملا محمد عمر، به عنوان رهبر جدید این گروه تعیین شد.

با اینکه انتخاب ملااختر، حمایت چهره های شاخص طالبان را به همراه داشت؛ اما شماری از اعضای ارشد این گروه نحوه انتخاب وی را «مشروع» ندانسته و خواهان انتخاب فرد جدید به این سمت شدند.

از جمله افرادی که انتخاب ملااختر منصور را قبول نکرده و با وی بیعت نکردند، ملا یعقوب، پسر ملا محمد عمر، ملا عبدالمنان، برادر ملاعمر و ملامنصور دادالله هستند که در حال حاضر طرفداران آنها با طرفداران ملااختر در حال درگیری در جنوب کشور هستند.

… حالا اختلافات بین طالبان!

فهیم دشتی، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه، به وجود آمدن اختلافات بین طالبان بعد از مرگ ملا عمر را امری طبیعی دانسته و می گوید :«واضح بود که بعد از مرگ ملاعمر، چند دستگی بین طالبان به وجود می آید.»

به گفته وی، مخالفت خانواده ملاعمر با رهبری ملااختر منصور، دامنه اختلافات بین طالبان را گسترش داده و در حال حاضر طالبان در میدان مبارزه با هم درگیر هستند و به نظر می رسد که دامنه درگیریها به دیگر مناطق تحت کنترول طالبان نیز خواهد رسید.

پروسه صلح و اختلافات طالبان

دشتی ایجاد این اختلافات را به سود پروسه صلح حکومت افغانستان می داند.

وی می گوید :«تا جایی که به پروسه صلح ارتباط می گیرد، به سود افغانستان است.»

به باور این کارشناس، اگر گفتگوها با یک گروه قدرتمند صورت بگیرد، ممکن است این گروه امتیاز زیاد بخواهد؛ اما با گروه های پراکنده روند صلح راحت تر خواهد بود.

فهیم دشتی خاطرنشان کرد که در هر حالت، بخشی از مخالفان وارد گفتگوهای صلح می شوند در سوی مقابل، بخش دیگر آنها مصروف جنگ و مخالفت خواهند بود که این نکته در زمان ملامحمد عمر نیز وجود داشت و این امر بیانگر این است که «همه گروه های شامل جنگ، به پروسه صلح نمی آیند.»

منبع باورمند است که اگر ۱۰ نفر با حکومت در حال جنگ باشد، ۳ نفر آنها که به پروسه صلح بیایند، به سود حکومت بوده و دیگر افراد نیز در آینده با صلح یکجا خواهند شد.

از سوی دیگر، محمد اسماعیل قاسم یار، مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح، چند دستگی بین طالبان را مانعی برای صلح می داند.

به گفته وی، افغانستان به دنبال یک صلح «عادلانه»، «جامع» و «فراگیر» است که این امر تنها با حضور یک طرف محقق می شود و حکومت در پرنسیب نمی خواهد صلح «پارچه پارچه» باشد و یا با یک گروهگ و گروه کوچک انجام شود.

به باور قاسمیار، وقتی که طرف مورد مذاکره از یک منبع باشد، رسیدن به صلح راحت تر بوده و نیاز به گفتگوهای مختلف با افراد گوناگون احساس نمی شود.

مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان معتقد است که ملااختر منصور پشتیبانی پاکستان و چند کشور عربی را دارد و به دلیل دست بالا در بین طالبان را داراست.

وی درگیری بین طالبان را مانعی برای صلح دانسته و اظهار امید می کند که مشکلات درونی طالبان حل شده و گفتگوهای صلح به نتیجه برسد.

وی مدعی است که مشکلات درونی طالبان، شرایط را وخیم ساخته و به همین دلیل، کشورهای دخیل در صلح افغانستان نیز وارد عمل شده و قصد دارند تا با فشار بر پاکستان، این مشکلات را مرفوع سازند.

منبع سفر مقام های برجسته بین المللی به پاکستان را مفید دانسته و می گوید :«یک عده از دوستان بین المللی افغانستان وخامت اوضاع را درک کرده و به ستوه آمده و بر پاکستان فشار وارد کرده اند.»

قاسمیار، منافع پاکستان در افغانستان آرام را بیشتر از افغانستان ناآرام می داند و خاطر نشان ساخت که امید می رود تا یک عقلانیت سیاسی در پاکستان پیدا شود و مقام های این کشور ترجیح دهند که صلح در افغانستان بیشتر می تواند منافع آنها را تحقق بخشد.

این عضو شورای عالی صلح کشور، آینده صلح در کشور را روشن می بیند.

این در حالی است که دیروز، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا برای پیگیری نقش روشن اسلام آباد در صلح افغانستان به پاکستان رفته و با نخست وزیر این کشور دیدار کرده بود و گفته می شود که وزیر خارجه آلمان که دیروز به کابل آمده بود نیز به پاکستان رفته و با مقام های این کشور در مورد صلح افغانستان دیدار خواهد کرد.

Author

About Author