نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «اگر امریکا برجام را پاره کند ایران آن را ریز،ریز می‌کند»

ماه جولای سال ۲۰۱۵ میلادی، گروه۱+۵، کشورهای مشتکل از (بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و امریکا بر علاوه آلمان) به توافقی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای دست یافتند که در بدل توافق‌برنامه ، بسیاری از تحریم‌ها وضع شده بر این کشور برداشته شود.

از بین رفتن تحریم‌ها در تجارت ایران خیلی موثر بود و سرمایه گذاران خارجی بیشتر در صدد سرمایه گذاری در این کشور شدند، برنامه اقدم مشترک یا (برجام) توسط شورای امنیت بین الملل تایید و تبدیل به قانون شد و فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رئیس کمیسیون مشترک برجام شد و مسئولیت برسی روند اجرای برجام و حل اختلافات طرفین را بر عهده گرفت.

در زمان کمپاین‌های انتخاباتی ترامپ گفته بود که برجام را پاره می‌کند و در پاسخ رهبر ایران گفته بود که «اگر امریکا را توافق‌نامه پاره ما آنرا آتش می‌زنیم»

بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ تنش‌ها بین کشورهای امریکا، ایران و کوریای شمالی بیشتر شد و اوج این تنش‌ها در هفتادومین اجلاس  مجمع عمومی سازمان ملل بود که رییس جمهوری ایران،حسن روحانی و وزیر خارجه کوریای شمالی پاسخ‌های تند به ترامپ دادند

ترامپ روزجمعه راهبر خود را علیه ایران، برجام و سپاه پاسداران ایران اعلام کرد.

در بخشی از راهبرد در مورد برجام رییس جمهوری امریکا، پایبندی ایران را به برجام تایید نکرد و تصمیم را به کنگره واگذار کرد. همچنان روز دوشنبه تاکید کرد که «لغو توافقنامه برجام» یکی از گزینه ها است.

ترامپ از وضع تحریم های جدید علیه ایران و سپاه پاسداران خبرداده گفت «با تکثیر موشک و تسلیحات ایران مقابله می کنیم و تمامی مسیرها برای دست‌یابی به سلاح اتمی را قطع خواهیم کرد.»

وی تصریح کرد: «در صورتیکه در مورد برجام با متحدان و کنگره به توافق نرسیم، این توافق نامه لغو خواهد شد»

این حرف‌های ترامپ واکنش‌های جهانی را برانگیخت و از وزیر خارجه روسیه، تا فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا واکنش‌های داخلی سناتوران، سیاست‌مدران جمهوری خواه و دیموکرات‌ها را  علیه ترامپ را به همراه داشت.

در داخل ایران هم این سخنان ترامپ به باد انتقاد گرفته شد و در تازه ترین سخنان خود آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران، سخنان رییس جمهوری امریکا را «یاوه‌گویی» خواند و گفت که نمی‌خواهد وقتش را صرف پاسخگویی به او کند.

با این حال خامنه‌ای افزود که « تا طرف مقابل برجام را پاره نکند ما آن را پاره نمی‌کنیم؛ اما اگر او برجام را پاره کرد ما آن را ریزریز می‌کنیم»

رهبر ایران خطاب به کشورهای اروپایی گفت « اروپا باید در مقابل اقدامات عملی آنها بایستد؛ ثانیاً از ورود به مسائل دفاعی ما باید پرهیز کند»

تنش‌های در این اواخر در جامعه بین الملل بیشتر شده است و همه کشورهای قصد دارند که مشکلات بوجود آمده میان امریکا و ایران و همچنان امریکا و کوریای شمالی را از طریق گفتگو حل کنند.

 

Author

خروج از نسخه موبایل