آغاز اولین دور مذاکرات صلح میان طالبان و هیات افغانی در پاکستان

وزارت امور خارجه افغانستانوزارت امور خارجه افغانستان با نشر خبرنامه ای از آغاز اولین دور مذاکرات صلح میان نمایندگان گروه طالبان و هیات اعزامی افغانستان به اسلام آباد پاکستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روز گذشته معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که هیاتی به نمایندگی از سوی حکومت عازم اسلام آباد شد تا با نمایندگان گروه طالبان صحبت کند.

براساس گزارشها، اولین دور گفت‌وگوهای صلح میان “گروه طالبان” و هیات رسمی اعزامی از سوی حکومت افغانستان در پاکستان، شب گذشته (چهارشنبه شب ۱۶ سرطان)با حضور نمایندگان چین و امریکا در اسلام آباد برگزار شده است.

وزارت امورخارجه افغانستان ابراز امیدواری کرده است که این نشست بتواند روندی را آغاز کند تا “از ریختن خون افغان‌های بیگناه و ویرانی بیشتر در کشور جلوگیری و راه را برای رسیدن به صلح هموار کند.”

در خبرنامه همچنین آمده که افغانستان از میزبانی پاکستان قدردانی می‌کند و آرزومند است که همکاری پاکستان در این روند نتایج عملی در پی داشته باشد و این مذاکرات با “نیت خوب و قاطعیت” ادامه یابد.

همچنین وزارت امور خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه ای گفته است که حکومت پاکستان میزبان گفت‌وگوهایی بین “تحریک طالبان افغانستان و حکومت افغانستان” بود و رهبری و مدیریت این گفتگوها را افغان‌ها بر عهده داشتند.

در این بیانیه آمده است: “شرکت کنندگان توافق کردند گفت‌وگوها با هدف ایجاد فضای مناسب برای جریان یافتن روند صلح و آشتی ادامه داشته باشد. نشست بعدی در تاریخی که برای هر دو طرف مناسب باشد، پس از ماه رمضان برگزار خواهد شد.”

گفت‌وگوها برای یک روز در محلی واقع در شهر “مری”، واقع در شصت کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که شرکت کنندگان در نشست اسلام‌آباد تعهد خود نسبت به برقراری صلح در افغانستان و منطقه را ابراز داشته‌اند.

گفتنی است حکمت خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و حاجی دین محمد از اعضای شورای عالی صلح در ترکیب هیات افغانستان در اسلام آباد هستند.

از طرف دیگر اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در باره مذاکرات مستقیم صلح با مخالفین و ابعاد مختلف جنگ و نا امنی در کشور گفته است که در مذاکرات مقدماتی صلح سه موضوع عمده از جمله چگونگی تبدیل شدن این نشست به پروسه دوامدار، اعتماد سازی و تهیه فهرست موضوعات مهم شامل در آجندای مذاکرات صلح، بحث خواهد شد.

رئیس جمهور بر لزوم اجماع ملی، منطقوی و بین المللی راجع به اهمیت ثبات در کشور تآکید نموده گفت که مذاکرات صلح صرفاً بین الافغانی بوده و مالکیت آن به عهده افغانها خواهد بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد که خوشبختانه کشورهای جهان و منطقه و همچنان مخالفان درک نمودند که نیروهای امنیتی افغانستان شکست ناپذیر اند، لذا حکومت افغانستان در مذاکرات صلح از موقف قوی تر صحبت خواهد کرد.

رئیس جمهوری کشور علاوه نمود که هدف ما این است تا سطح خشونت در مرحله اول کاهش داده شده و در مرحله نهایی از میان برداشته شود.

محمد اشرف غنی تصریح کرد که در ترکیب هئیت صلح حضور زنان مانند سابق حفظ خواهد شد و تعدیل فصل اول و دوم قانون اساسی موضوع بحث مذاکرات، نخواهد بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد که موضوع دیورند هیچگاهی شامل اجندای مذاکرات صلح نبوده و نخواهد بود و کشور های منطقه در تامین صلح در افغانستان اجماع دارند و برقراری صلح در افغانستان یکی از نیازمندی های آنان نیز می باشد.

Author

About Author