آتش بس موقت، خواست مهم برای دور دوم گفتگوهای صلح

کمتر از ده روز دیگر به برگزاری دور دوم گفتگوهای صلح افغانستان باقی مانده و طرفین در حال آماده گی ها برای برگزاری این دور هستند.

timthumb.phpکمتر از ده روز دیگر به برگزاری دور دوم گفتگوهای صلح افغانستان باقی مانده و طرفین در حال آماده گی ها برای برگزاری این دور هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دور اول این گفتگوها در ماه مبارک رمضان به میزبانی کشور پاکستان انجام شده که هئیت حکومتی افغانستان به صورت رودررو با نماینده گان طالبان گفتگو کردند.

هیئت افغانستان به نتایج این گفتگوها خوشبین بوده و اعلام کرده بودند که بعد از ماه مبارک رمضان دور دوم این گفتگوها برگزار خواهد شد.

در این رابطه، مقام های حکومتی نیز ضمن استقبال از دور اول گفتگوها اظهار داشته بودند که در اواخر ماه روان میلادی، دور دوم گفتگوها برگزار شده و به نتایج آن خوشبین هستند.

حال از آماده گی ها برای برگزاری دور دوم خبر داده می شود و شورای عالی صلح که بانی صلح در کشور بوده و مرجع آن است نیز قصد دارد با آماده گی کامل در این دور اشتراک کند.

محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور روابط بین الملل شورای عالی صلح در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که خواست مهم این شورا موافقه با یک آتش بس موقت و نافذ شدن آن است.

به گفته وی، با برقراری آتش بس موقف، فکر آنها آرام خواهد بود و متوجه گفتگوهای صلح خواهند بود.

قاسمیار می گوید :«وقتی که به مذاکره می نشینیم، می خواهیم با خاطر آرام باهم بنشینیم؛ نه اینکه یک گوش ما خبر قتل و کشتار را بشنود و یک گوش دیگر صحبت از صلح.»

مشاور روابط بین الملل شورای عالی صلح افغانستان، در کنار آتش بس موقت دو موضوع دیگر را نیز از خواست های مهمشان برای دور دوم گفتگوهای صلح دانسته و اظهار داشت که مهم است که نماینده گی «وسیع» و «همه شمول» از طالبان اشتراک داشته باشند و در کنار آن، صلاحیت نامه های رسمی نزد نماینده گان طالبان موجود باشد و حدود صلاحیت های آنها نیز معلوم باشد.

موصوف همچنین از موضوعات مهم این گفتگوها را وجود یک «اجندای متمرکز و منسجم» دانست که از طریق آن، یک راه حل قابل قبول برای مردم افغانستان از طریق گفتگوها داشته باشد.

اما بر اساس معلومات قاسمیار، تا هنوز ترکیب هئیت طالبان به صورت رسمی به آنها نرسیده و در صورت رسیدن ترکیب طالبان، شورای عالی صلح در مشوره با حکومت، بالای برنامه های رسمی خود می تواند بهتر کار کند.

ابهام در برگزاری دور دوم

با این حال، کارشناسان مسایل سیاسی و طالبان، در مورد نشست دور دوم اظهار ابهام کرده و از سویی هم مدعی هستند که این دور برگزار نخواهد شد.

وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که با اینکه جانب پاکستانی وعده داده بود که دور دوم در اواخر ماه روان میلادی برگزار می شود، اما تا هنوز مشکلات زیادی فرا راه این گفتگوها وجود دارد.

به گفته وی، بعد از پیام عیدی ملاعمر ک گفته بود یگانه جای گفتگوهای صلح دفتر قطر خواهد بود؛ این مشکل به وجود می آید که پاکستان به دفتر قطر دسترسی ندارد و برای حضور نماینده گان قطر دست به دامان عربستان شده است.

بر اساس معلومات منبع، طالبان به دلیل حضور نماینده گان آی اس آی پاکستان در گفتگوهای صلح، حاضر به ادامه گفتگوها نبوده و سرپرستی پاکستان را نیز به دلیل حضور نماینده گان آی اس آی قبول ندارند.

مژده می گوید که پاکستان تاکید دارد گفتگوها در اشراف نماینده گان آی اس آی باشد و طالبان این موضوع را نمی پذیرند که خود مشکلی برای ادامه و برگزاری دور دوم گفتگوهاست.

از سوی دیگر، به گفته این کارشناس مسایل سیاسی، حضور نماینده امنیت ملی چین و ناشناخته بودن نماینده امریکا در دور اول، باعث «بی تمایلی» طالبان در گفتگوهای دور دوم شده است.

وی برگزاری دور دوم را مبهم دانسته و اظهار داشت که افغانستان هم خواستار حضور نماینده گان با صلاحیت طالبان در نشست های صلح است؛ اما طالبان در هر دور از نشست ها، نماینده های مختلفی را ارسال کرده و در پایان هم گفته شده که این افراد از طالبان نماینده گی نمی کنند.

از سوی دیگر، محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور روابط بین الملل شورای عالی صلح افغانستان نیز در مورد محل برگزاری دور دوم گفتگوهای صلح اظهار بی خبری کرده و گفت که برای برگزاری این دور، پاکستان، چین و قطر مطرح بحث است؛ اما جانب افغانستان خواهان برگزاری این گفتگوها در خاک افغانستان شده است.

با این حال، سرنوشت صلح در افغانستان هنوز هم نامعلوم بوده و مشخص نیست که آیا در صورت برگزاری دور دوم گفتگوها، آیا صلح به کشور می آید و یا اینکه امیدواری برای دستیابی به صلح تحقق می پذیرد یا نه؟

Author

About Author