نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

جرج جرداق متفکر مسیحی، لبنانی چشم از جهان پوشید

جرج سمعان جرداق، نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس مشهور لبنانی روز ۱۴ عقرب چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این متفکر مسیحی، استاد ادبیات و فلسفه اسلامی دانشگاه بیروت بود و با مطبوعات و رادیو و تلویزیون لبنان هم همکاری داشت.

یکی از شاخصه‌های جرج جرداق، عشق او به امام علی (ع) بود و درباره امام اول شیعیان کتاب‌های بسیاری تالیف کرده بود. «علی صدای عدالت بشری»،«علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و دوران زندگی‌اش» و «علی و قومیت عرب» از جمله‌ آثاری هستند که این متفکر و نویسنده لبنانی درباره امیرالمومنین نوشته است.

او همچنین کتاب «روائع نهج البلاغه» را نیز پیرامون حضرت علی (ع) نوشته است که با استقبال بسیاری از سوی دانشمندان و متفکران قرار گرفته است.

او در یکی از گفت‌وگوهایش در پاسخ به این پرسش که چرا این قدر از علی (ع) سخن می‌گوید گفته بود: عده‌ای از مردم کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد می‌کردند که مثلا در مورد عمر و یا دیگران بنویسم… اما من نپذیرفتم نه به این خاطر که بخواهم بگویم عمر و یا کس دیگری بد است نه اصلا این طور نبود، بلکه من پس از علی (ع) کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی (ع) ننویسم.

او می‌افزاید: انقلاب علی (ع) انقلاب انسانی، اجتماعی، فکری و فرهنگی بود و در آن بین دو جبهه فسق و قتل و قاچاق انسان و برده و مرگ از یک طرف و جبهه دین و رحمت و عدالت و انسانیت و آزادی و حیات فاصله‌های زیادی بود. موظف شدم که جبهه علی را که خالص‌ترین جبهه‌هاست مورد بررسی و تحلیل قرار دهم. این جبهه راه را برای من روشن کرد و چراغ راهم شد.

این متفکر مسیحی روز ۱۴ عقرب در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

Author

خروج از نسخه موبایل