نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

اسناد محرمانه جنگ افغانستان؛ پیروزی امریکا در جنگ افغانستان ناممکن است

اسناد محرمانه جنگ افغانستان که در اختیار روزنامه واشنگتن پُست قرار گرفته است، نشان می دهد که در جریان جنگ ۱۸ ساله، بوش، اوباما و ترامپ مقصر هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این اسناد که در حدود ۲۰۰۰ صفحه اسناد محرمانه دولت امریکا درباره جنگ افغانستان است، نشان می‌ دهد که رهبران دولت های مختلف امریکا، چطور طی ۱۸ سال گذشته، حقایق طولانی‌ ترین جنگ در تاریخ امریکا را از مردم این کشور پنهان کرده ‌اند.

بر اساس این اسناد، رهبران امریکا به شمول جورج بوش، بارک اوباما و دونالد ترامپ، حقایق پشت جنگ افغانستان را پنهان کرده و در بیان حقایق آن ناکام بوده اند.

اسناد منتشر شده نشان می دهد که «پیروزی امریکا در جنگ افغانستان ناممکن است.»

روزنامه واشنگتن پست گفته است که این اسناد در مصاحبه با بیش از ۴۰۰ مقام مطلع و مرتبط حاصل شده و پس از سه سال توانسته است حکم انتشار این اسناد را از دادگاه بگیرد.

بر اساس این گزارش، «داگلاس لوت» جنرال سه ستاره ارتش امریکا که در دولت بارک اوباما و دونالد ترامپ به عنوان فرمانده کاخ سفید در جنگ افغانستان خدمت کرده، در سال ۲۰۱۵ در یک مصاحبه با مقام‌ های دولتی گفت: «ما عاری از هرگونه درک بنیادین از افغانستان بودیم؛ ما اصلا نمی ‌دانیم چه کار می ‌کنیم».

وی با مقصر دانستن نقص سازوکار بوروکراتیک میان کانگره، پنتاگون و وزارت خارجه امریکا در کشته شدن نیروهای امریکایی، افزود: «اگر مردم امریکا از ابعاد این سوء عملکرد آگاه می ‌شدند؛ ۲ هزار و ۴۰۰ نفر کشته شدند. چه کسی خواهد گفت که اینها بیهوده بوده است؟»

بسیاری از مقام‌ های مصاحبه‌ شونده که در زمان گفتگو گمان می‌ کرده‌اند اظهاراتشان هرگز منتشر نخواهد شد، تاکید کرده‌ اند که راهبرد جنگی امریکا در افغانستان شدیدا نقص داشته و واشنگتن پول هنگفتی را برای ساخت ملت مدرن در افغانستان هدر داده است.

در این مصاحبه همچنین برای تلاش بی‌ حاصل دولت امریکا برای مقابله با فساد، ایجاد ارتش و نیروی پولیس توانمند در افغانستان و پیگیری از تجارت تریاک در این کشور تاکید شده است.

اگرچه دولت امریکا تاکنون آمار جامعی از هزینه ‌های جنگ افغانستان اعلام نکرده است؛ اما «نتا کرافورد» استاد علوم سیاست و مدیر «پروژه هزینه‌ های جنگ» در دانشگاه براون برآورد کرده است که وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین ‌المللی امریکا در مجموع از سال ۲۰۰۱ تاکنون بین ۹۳۴ میلیارد تا ۹۷۸ میلیارد دالر هزینه کرده ‌اند.

«جفری اگرز» عضو نیروی دریایی امریکا و از مقام‌ های کاخ سفید در دولت بوش و اوباما در این مصاحبه‌ ها گفته است: «ما در قبال این تلاش یک تریلیون دالر چه به دست آورده‌ ایم؟ ارزش یک تریلیون دالر را داشت؟ پس از کشته شدن «اسامه بن لادن» من گفتم که احتمالا او در قبر زیرآبی خود به این هزینه‌ ای که ما کرده‌ ایم می ‌خندد!»

اسناد افشا شده توسط واشنگتن ‌پست همچنین تناقضات موجود در اظهارات عمومی رئیسان جمهوری، فرماندهان نظامی و دیپلومات‌ های امریکا را نشان می ‌دهد که هر ساله درباره پیشرفت در افغانستان و ارزشمند بودن این جنگ صحبت می‌ کنند.

چندین مصاحبه‌ شونده از تلاش ‌های آشکار و عمدی دولت امریکا برای گمراه کردن افکار عمومی پرده برداشته‌ اند. آنها گفته‌ اند که در پایگاه ‌های نظامی امریکا در افغانستان و در کاخ سفید خیلی رایج بوده که آمار را به گونه ‌ای تحریف کنند که نشان‌ دهنده «پیروزی امریکا در جنگ باشد؛ در حالی که اینگونه نبوده است».

این اسناد شامل حدود ۴۰۰ مصاحبه با افراد مسوول در جنگ افغانستان و همچنین یادداشت ‌های دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت امریکا است.

از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۷۷۵ هزار نیروهای امریکایی به افغانستان رفته که در میان آنها برخی برای چند بار به این کشور فرستاده شده ‌اند؛ بر اساس آمار وزارت دفاع امریکا، از میان این نیروها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر کشته و ۲۰ هزار و ۵۸۹ نفر زخمی شده‌ اند.

 

Author

خروج از نسخه موبایل